Rabu, 13 Januari 2010

Rumusan Haji

Alhamdulillah, syukur kehadrat Allah yang telah menciptakan langit dan bumi untuk hamba-hambanya menghayati setiap kebesaran zatNya.

Haji adalah rukun Islam yang terakhir dan ia juga mengesahkan kita ini benar-benar beriman kehadrat Allah.Haji adalah satu ibadah yang lebih kepada kerja perbuatan atau praktikal berbanding zikirullah mahupun solat.
Makanya Haji itu sendiri memerlukan kekuatan kudrat dan iradat manusia itu sendiri.
Sebaik-baiknya kalau nak pergi Haji biarlah usia muda kerana aku yang usia menjangkau 40tahun pun dah rasa tak larat melalui pengalaman manis itu terutama di Arafah,Mudzalifah dan Mina.
3 tempat ini memang memerlukan tahap kesihatan yang luar biasa.Sabar dan rhedo serta ikhlas adalah kunci kekuatan kerohanian kita di 3 tempat ini.

lebih mudah berkata-kata dari melakukan perbuatan Haji.
Sebelum pergi Haji kita memerlukan kefahaman tentang haji secara total dan bukan separa jalan.Ilmu benar-benar kena cukup kerana ujian yang getir adalah apabila kita bertemu jemaah lain yang berbagai-bagai idealogi masing-masing serta ilmu pengajian masing-masing.Maksudnya ramai uztaz didalam satu khemah maka berbagai-bagai definasi ilmu mengikut pengajian masing-masing.Di sini sahaja Allah nak uji sejauh mana kamu faham dan yakin pada diri mu dan ia tidak melanggar syariat yang dibawa oleh Rasullullah SAW.

Rumusannya.. Haji Ifrad tetap yang terbaik kerana ia akan meletakkan kita di dimensi Haji yang berbeda malah lebih bersifat tawaduk.Kita sentiasa menjaga diri kita dari membuat perkara2 yang terlarang.itulah kelebihan haji Ifrad(bagi yang mampu).

ini sahaja rumusannya.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran