Selasa, 12 Januari 2010

Pengalaman Haji(7)


Bila Umrah Haji dah settle maka lengkaplah ibadah Haji aku sekeluarga.Alhamdulillah.
Masa untuk balik ke Malaysia masih jauh lagi.. aku ada lebih kurang 2 minggu lagi di Mekah.So kami ambil keputusan nak buat umrah sebanyak yang mungkin.at least 7 kali umrah bagi haji kecil.

kami pun buatlah umrah hampir tiap-tiap hari... masuk hari ke 3 umrah.. kak chik jatuh sakit(demam) yang teruk. Kak Puzi panik lah juga. depa beritahu aku setelah Kak cik jatuh sakit hampir 2 hari. Bila aku dapat berita tersebut.. aku pun bertafakur dan cuba menyelusuri secara makrifat. Alhamdulillah.

"Insya'allah lepas 3 hari baiklah tu.."balasku pada abg salleh dan kak puzi.
setelah itu aku pi ambil air zam2 dan tawafkan air zam2 (tawaf sunat) sebanyak 7x.
aku pun mohon doa didepan multazam dan mensyaratkan kepada air zam-zam.Aku pulang ke maktab dan berikan kepada Kak chik.Alhamdulillah kak chik sembuh dari demam selepas 3 hari. semua ini kuasa Allah jua.

Oleh kerana kak chik sakit maka kak puzi di suruh menjaga adiknya.Sementara aku dan abg salleh meneruskan ibadah umrah bagi melengkapkan 7kali.
aku buat umrah untukku hanya 2 kali sahaja.Yang lain aku buat badal umrah untuk arwah atok-atok serta arwah abang Ndak.




masa buat badal umrah untuk arwah Atok Hj Abd Hadi.. semasa saei yang terakhir aku dapat melihat atok berdiri ditempat saei berpakaian jubah krim dan bercahaya dan tersenyum kepadaku.aku yakin itulah atok yg tak pernah aku lihat.tapi dalam beberapa saat selepas itu atok sudah ghaib.Pelik juga kan.. tapi itulah tanda kebesaran Allah Rabbul Jalil.

ada satu lagi cerita di Mekah ini.. aku telah bertemu dengan seorang Pakcik yang aku panggil Pak Rashid.. dia orang trengganu.
Perkenalan kami memang unik sekali.Masa tu aku dan abg salleh nak pi buat Umrah yang ke tiga kalau tak silap.Memandangkan kami masih menunggu jemaah bagi memenuhkan ruang dalam van maka aku ambil keputusan duduk di ruang menunggu kawasan lobby maktab.Sedang aku dan abg salleh berborak sakan.. datang seorang pakcik menghampiri dan duduk disebelah kami.
yang best nya tiba-tiba dia membuka cerita bab makrifatullah tanpa melihat ke arah aku dan abg salleh.Luar biasa ni!! dia menujukan cerita itu pada siapa?
kami hanya mendengar sahaja.Walaubagaimana pun aliran darah aku memang dah tak keruan bagaikan aliran arus elektrik menjalar keseluruh urat sarafku.Hebat hamba Allah ini!!

setelah dia berbicara.. aku pun mengajak abg salleh ke van kerana jemaah dah hampir mencukupi.aku pun bersalam dengannya.. aku tetap dengan cara aku.. menghormati orang memang telah di ajar oleh kedua ibubapaku. aku hanya tersenyum sahaja sambil dia merenungi aku juga tersenyum.apabila abg salleh menyalami pakcik ni.. pakcik tu terus berkata " aku kenal kau siapa.. kalau tak aku tak bercakap sesuka hati tentang zat.. aku hanya bercakap dengan orang dah kenal sahaja"

Abg Salleh terpinga-pinga apabila pakcik itu berbicara dengannya ketika bersalaman.
Abg Salleh mampu tersenyum dan gembira tak terhingga kerana didalam kesunyian melayari rukun Islam yang akhir ini masih ada manusia yang mengenal akan tuhannya.
Alhamdulillah.Aku dari jauh tersenyum dan tertawa sendiri melihat gelagat abg.salleh.
setelah kami ambil niat di Tanaim dan seterusnya melakukan ibadah umrah hingga selesai barulah aku bercerita dengan abg.salleh.
'Pak Rashid tu dah lama tengok kita terutama abg.salleh.. dia tak dapat menyelusuri apa yang yaya ada kerana yaya dah kunci segala ilmu ini khas untuk Rabbul alamin sahaja.Oleh kerana Abg Salleh masih baru didalam perjalanan ilmu ni.. maka mudah orang mengenal akan diri kita.Dan dia juga mengesahkan ilmu yang Abg Salleh pelajari itu adalah ilmu yang benar.Pelikkan.. orang yang tidak kita kenali boleh kenali kita yang pelajari ilmu mengenal ni? tapi itulah kebesaran Allah, nantilah.. kalau ada masa kita akan jumpa Pak rashid tu.. dia memang nak jumpa kita pun, malah menunggu kita menegurnya.. namun pada masa tu kita kan dalam ifrad.. kena jaga batas antara mati dan hidup...'

'yup.. benar kata kau.. aku masih lagi baru dalam perjalanan ini.. ini semua sebagai dalil dari Allah'

2 hari selepas itu Abg Salleh berjumpa dengan Pak Rashid bersendirian.. aku yang menggalakkan pertemuan itu.Memang benar tekaanku bahawa Pak Rashid dah lama perhatikan aku dan a.salleh.. alhamdulillah.
aku juga sempat berjumpa dan bermuzakarah ilmu dengan pak rashid. Seorang dari Trengganu dan 2 orang dari Johor.. bertemu didalam muzakarah ilmu memang cukup mengasyikkan dan menginsafkan.Pertemuan ini adalah yang paling bersejarah kerana ia berlaku di kota Mekah dan paling penting adalah Tanah Haram.Subhanallah!!!

pada hari-hari terakhir di Mekah.. keadaan Mekah memang sudah tak ramai orang kerana jemaah berpusu-pusu pulang ketempat masing-masing.pada saat itu mulalah aku teringat anakku taufiq serta isteri tersayangku. Ingat makanan Malaysia!! huhuhu.

akhirnya saat-saat aku mahu meninggalkan Mekah dan buat tawaf terakhir(tawaf wida') memang menyebakkan perasaanku.Aku yakin.. aku akan datang lagi ke bumi suci ini.. bumi yang diharamkan Allah dari Orang-orang kafir menjejakinya.

selamat tinggal wahai tempat kelahiran Rasulullah SAW. Insya'allah aku akan datang lagi...

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran