Isnin, 4 Januari 2010

Pengalaman Haji(3)

Berjumpa lagi.

Alhamdulillah.. pengalaman menjadi tetamu Allah adalah pengalaman yang amat istimewa. Hanya sesiapa yg pernah menjadi tetamu Allah saja dapat menikmatinya.
Itu pun jika tetamu Allah itu sedar akan kenikmatan tersebut.

Kami berada di Madinah tak sampai 40 waktu kerana hari yang ke 8 kami mula berangkat ke Mekah.Perjalanan ke Mekah mengambil masa yang lama lebih kurang 6 jam menaiki bas.
Cuba kita bayangkan ketika zaman Rasullulah berhijrah dari Mekah ke Madinah?
kalau waktu dan zaman ini pun kita menaiki bas memakan masa 6 jam.. ini kan pula kalau kita naik atau tunggang Unta?sudah tentu berhari-hari...
dan waktu geografi padang pasir zaman itu adalah lebih kontang berbanding zaman kini.dan dimana kah Rasullullah berehat? air? makan?.. dan dalam masa sama.. ada juga puak2 yang bencikan Rasullullah mahu mengambil peluang untuk membunuhnya..

just flash back saja.



Ermm... semasa Rasullullah sampai ke Madinah... ia di sambut dengan selawat selamat datang(marhaban)...'To laal badru' alaina...' hish.. meremang bulu roma bila baca selawat ni.. huhu..

oklah.. bas kami bertolak lewat dari jangkaan waktu.selepas waktu isyak.. kami bas kami pun bergerak(sebanyak 9 bas) menempuhi padang pasir. bas hanya berhenti sekali dimana kami mengambil kesempatan utk membuang apa yg patut(qada hajat).
bila keluar dari Bas.. fuyoooo.. angin malam di tanah kontang ini sampai ke tulang sum-sum... kuat macam di tepi laut.So bagi yg lelaki tu terpaksa berhati2 dengan kain ihram masing-masing.silap hari bulan akan telanjang bogel hehehe.. dah tentu pompuan2 akan tersenyum kakakaka.

kami berhenti sekali lagi di miqat bir ali.. yang nak buat umrah mereka akan niat umrah sekali gus tergolong didalam kerja Haji Tamatu'..
dan yang berniat haji tergolong dalam Haji Ifrad.. dan yang berniat umrah dan haji tergolong dalam kerja Haji Qiran.


Beza kerja Haji :

Haji Ifrad : berniat Haji sahaja. dan selepas kerja haji diselesaikan maka mereka berniat umrah pula untuk kerja umrah.
(tidak di kenakan dam khusus kecuali bila langgar pantang larang ihram)

Haji Tamatu' : berniat Umrah sahaja. dan berniat Haji ketika kerja Haji akan bermula.
(di kenakan Dam kerana berniat Haji didalam Tanah Haram sebelum wukuf dan Dam ini tidak termasuk Dam jika melakukan kesalahan ihram.Jika ada kesalahan dalam pantang larang ihram..akan di kenakan Dam mengikut kesalahan)

Haji Qiran : berniat Umrah dan Haji serentak.
(di kenakan Dam kerana berniat Haji dan Umrah serentak)

lebih kurang lah tu.. kalau nak jelas kena refer uztaz yang benar2 mahir dalam kerja2 haji.. sebab tak semua ustaz yang benar2 faham kerja Haji.
(mengikut pengalaman masa buat Haji lah..)

aku dan abg ipar serta 2 orang kakakku telah bertekad untuk buat Haji Ifrad.bermakna kami harus menjaga pantang larang ihram sehingga 10 zulhijah(tahalul awal).

sampai di Mekah sudah masuk waktu subuh.Kami pun bersolat subuh secara jemaah.
ingatkan nak teruskan buat tawaf qudum(tawaf selamat datang).. tapi badan dan penat sungguh. kami ikut arahan TH dalam hal ni. lagi pun kedudukan maktab kami terlalu jauh( lebih kurang 800 meter). kami duduk di Maktab 81 Burj Abbas.

setelah lena sekejap.. jam 10 pagi kami pun berangkat ke Masjidil Haram utk buat tawaf. kami jalan kaki sejauh 800 meter. penatlah juga...
sampai Masjidil Haram...(tak perlu buat sunat tayatul Masjid kerana Masjidil Haram adalah penghulu mana2 masjid didunia ini.) so masuk jek dalam masjid aku pun solat sunat syukur kerana aku dah sampai ke sini lagi.Kali ke 4 aku datang kesini.dan kali ke 4 inilah yang benar2 membawa erti yang terlalu peribadi buat diri ini.

aku sudah pecah dari gerombolan TH... aku 4 orang buat sendiri ma....
aku masuk masjidil haram melalui Babul King Abd Aziz dan mengadap penjuru Yamani.
so aku berempat pun menyusuri kawasan Ka'abah serta berniat tawaf(qudum) 7 keliling.
orang terlalu ramai.. setelah memberi salam kepada penjaga pintu babul salam.. penjaga Ka'abah dan salam rahsia...(bagi yg mengaji hakikat lah).. kami pun bermulalah. di hatiku.. aku hanya pasrah dan rhedo serta tidak henti2 memanjatkan kesyukuran kehadrat illahi. habis sahaja tawaf didalam ribuan manusia.. aku hendak menuju ke dalam masjid utk sunat tawaf.. tapi kaki ku di gerakkan dan terhenti dengan sendiri betul2 di maqam ibrahim.
didalam celahan manusia.. aku terhenti.didalam hatiku berkata.. kenapa aku dihentikan disini? lalu aku menoleh kekananku.. makam ibrahim.
ada 4 tempat kosong di situ.. didalam celahan manusia bertawaf terdapat 4 tempat dikosongkan.macam mana boleh kosong? hanya Allah sahaja yang tahu.

lalu aku membawa kakak ku kesitu sambil berkata.. ' apa lagi solat lah'
aku pun bersolat sunat tawaf di Makam Ibrahim.dan abg iparku serta isteri juga dapat bersolat di situ.aku bersolat ambil perkara wajib sahaja... iaitu fatehah sahaja.tak perlu baca surah lain.kena serba ringkas dan tertib.
habis sahaja berdoa.. tempat kami terus dilalui orang bertawaf.. kami pun beranjak untuk mengerjakan saei haji.cuma kami tak bertahalul.bagi sesiapa yg niat umrah maka mereka akan bertahalul.
setelah selesai saei haji.. kami pun lepak lah kat masjid. setelah zohor kami balik ke maktab.. lapar dah!!.

bukan senang nak jaga pantang larang ihram selama 20 hari.. tapi itulah yang kami buat.nikmat ifrad tidak sama dengan nikmat tamatu'. bagi haji tamatu'.. setelah umrah.. dan bertahalul umrah.. mereka sudah terlepas dari segala pantang larang ihram. dan mereka boleh buat apa yg mereka suka.tapi bagi kami.. kami tetap dalam pantang larang.. dari sini kami lebih menjaga tingkah laku.Ini akan memelihara kami dari berkata yang bukan2.. kami habiskan masa membaca alquran sedangkan mereka yg dah lepas dari pantang larang seronok membeli belah.disinilah nikmat bagi orang2 yang buat haji ifrad.

Walla hu alam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran