Isnin, 11 Januari 2010

Pengalaman Haji(6)

Lega rasanya bila dah settlekan Tawaf Haji(Ifadhah).
Aku mengambil keputusan untuk merehatkan diri sebelum melakukan ibadah Umrah bagi melengkapkan dan menyempurnakan kerja-kerja Haji.Setelah berehat dalam beberapa hari aku serta familyku buat Umrah pertama selepas waktu Isyak'.Setelah memakai pakaian ihram kembali serta mandi sunat ihram maka kami pun mencari teksi sapu untuk menuju Masjid Tanaim untuk berniat Umrah.Masjid Tanaim berada di sempadan tanah haram dan tanah halal.Betul-betul disebelah sempadan.Syaiditina Aishah pernah berniat di Miqat ini sebelum mengerjakan Umrah.

Teksi sapu memang mahal gila. caj yang dikenakan oleh pemandu tersebut adalah SR120 pergi balik.sedangkan Masjid tersebut tidak lah jauh mana lebih kurang 7 ke 8 km dari Masjidil Haram.Kereta sapu yang kami naik pun dan uzur sesangat dah.kami tiada pilihan lalu kami pun naik jugalah.Pemandu2 Arab ni bukannya ada sivik.. kalau kita di Malaysia rasakan pemandu kita tidak ada sivik, di Arab 2x ganda tidak ada sivik di dalam pemanduan mereka.Hon adalah permainan biasa bagi mereka malah siap boleh keluarkan kepala dari kereta untuk memaki hamun.. itu biasa dikalangan mereka.
Tetap tidaklah sampai bergaduh.Just suara mereka sahaja yang tinggi.

kadangkala terpikir juga.. seharusnya Negara Arab Saudi ini menjadi contoh terbaik didalam peradaban Rasullullah.. Namun nilai-nilai itu semakin terhakis di bumi suci ini.Cuma yang masih bertahan adalah di dalam Masjidil Haram.

Pemandu Arab tersebut cuba berkomunikasi dengan kami namun seperti ayam dan itiklah.
hahaha.Depa tak tahu cakap B.Inggeris ma.. dan kita pula tak tahu berbahasa Arab.
so bahasa melayu menjadi jalan utama namun tidak banyak mereka yang faham keseluruhan kata-kata kita.

sampai di Masjid Tanaim, aku pun masuk kedalam masjid utk sunat tahayatul Masjid serta sunat ihram.lepas tu kami berniat untuk mengerjakan umrah serta berihram.
Maka pantang larang umrah pun bermula setelah kita melepasi sempadan tanah halal.
maka kami bertalbiahlah bersama-sama.Sebak juga.

sampai di Masjidil Haram(teksi berhenti dekat dengan Masjid Kuching)kami pun berjalan menuju kedalam masjidil haram.Tak perlu sunat tahayatul Masjid di masjidil haram(kerana masjidil haram adalah penghulu segala masjid didunia..tak perlu sunat tahayatul masjid).
sampai dalam masjid terus menuju ke Kaabah bagi melakukan tawaf umrah 7 keliling.setelah selesai tawaf aku akan bersolat sunat tawaf sama ada di belakang makam Ibrahim atau pun mengadap Multazam.2 tempat ini memang tidak lari dari aku sejak umrah kali pertama tahun 1994 lagi.

to be continue.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran