Khamis, 31 Disember 2009

Pengalaman Haji(2)


Akhirnya kami sampai di lapangan terbang Madinah.Inilah first time aku turun dengan pesawat di airport Madinah(yang dibuka waktu Haji sahaja).
sampai di Madinah proses di airport tidaklah memakan masa yang lama kecuali pengesahan passport antarabangsa sahaja. di ambil gambar dan check keseluruhan cap jari melalui scan komputer.(sepuluh jari tuuu).

Cuaca tidaklah panas sangat sebab kami sampai sudah waktu isyak.kami terus menaiki bas(ada sembilan bas untuk KT31).sampai di Movenpick Madinah(hotel).aku ditempatkan di bilik nombor(tak ingat dah) tapi tingkat 10.(not sure)..

setelah settle letakkan barang, aku pun panggil abg ipar aku(hj salleh) dan 2 orang kakakku untuk menziarahi makam Rasullullah.kami pun menziarahi makam Rasulullah SAW.
ucapan kesyukuran yang teramat sangat ke hadrat illahi.

sunat syukur dan tayatul masjid itu di utamakan bila masuk kedalam masjid nabawi.
setelah puas di makam Rasullullah SAW.. kami pun pulang ke hotel.. melihat perancangan TH buat kami. namun aku seperti sudah biasa di Madinah... lebih suka pergi sendirian dari berkumpulan.



menziarahi perkuburan baqi' antara tempat yang aku pergi bersama abang iparku.
aku menziarahi perkuburan baqi waktu pagi..
setelah memasuki kawasan perkuburan lantas aku pun berjalan di keseluruhan kawasan tersebut. bila waktu keluar.. pintu perkuburan telah ditutup.. rombongan lain ngak boleh masuk kedalam... alhamdulillah kami dah masuk hehehe.

solat di rhaudah adalah menjadi keinginan umat Muhammad. Maka terjadilah perebutan untuk bersolat.sesuatu yang tidak aku gemari.
Pasti ada caranya yang terbaik daripada berebut2.lantas setelah membaca beberapa surah didalam alquran.. aku pun bermohon kehadrat Allah utk bersolat 2 rakaat di rhaudah.. dan aku pun pergi ke rhaudah.ternyata tempat aku dan abg iparku bersolat telah disediakan Allah.. subhanallah!!.

banyak lagi pengalaman di Madinah namun tidak semuanya aku boleh menulis disini kerana biarlah ia menjadi rahsiaku dengan Rabb.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran