Khamis, 20 Ogos 2009

Marhaban Ya Ramadhan

Alhamdulillah... setinggi tinggi kesyukuran aku kehadrat Allah yang telah menjadikan bulan-bulan sebagai penyeri tahunan.. dan semua itu adalah untuk Umat Muhammad jua.

"Nikmat manakah lagi yang perlu kita dustakan"

Kini kita berada di Pintu Ramadhan... mula mengetuk dan memberi salam kepada penghuni alam ramadhan bersama ribuan dosa dan pahala yang menjadi taruhan pembersihan jiwa.
Layakkah kita mengharungi atau berada di alam Ramadhan? sedangkan di bulan-bulan lain kita bisa lupa segala-galanya? kita kumpul segala dosa untuk dicucikan di dalam bulan Ramadhan?
Na'uzubillah Min Zalik!!!

ayuhlah!! berdirilah di atas hakikat kehidupan kita ini.... berdiri dan perhatikanlah diri kita ini yang sering lebih sudu dari kuah...
kita ini makhluk yang tidak pernah kenal erti untung!!! telah di beri kad VIP.. yang dulunya kad VIP itu milik Azazil.... dan kad itu di pindah milik kepada kita... mahukah kita menjadi Azazil yang dilaknati Allah?

ayuh!!! buktikan bahawa telahan ini salah sama sekali... buktikan bahawa kita ini memang layak di Cipta Allah sebagai makhluk yang paling mulia.. dan buktikan bahawa kita ini benar-benar khalifah dimuka bumi ini....!!!!

Nah!!! Marhaban Ya Ramadhan!!!!

bulan amal.... bulan yang penuh barakah!!!

sebenarnya.... bulan persediaan bagi umat Muhammad bermula dari Bulan Rejab lagi...
persediaan untuk memasuki alam Ramadhan.dan bulan Rejab dan Sya'ban itu adalah pemangkin untuk kita menghadapi ratusan Nafsu di bulan Ramadhan.

dan dalam bulan Ramadhan itu.. adalah perjuangan kita melawan Nafsu diri yang tidak pernah terhenti sesaat pun.

"Peperangan Akhbar bagi kita adalah nafsu!"

‘Dan janganlah engkau tujukan kedua matamu kepada kesenangan sebagai bunga kehidupan dunia yang Kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka kerana Kami hendak menguji mereka dengan itu sedang rezeki dari Tuhan engkau lebih baik dan lebih kekal’( Thaha:131)

sebenarnya.. aku merindui Ramadhan... semoga amalan ku akan diterima Allah!!
Ooo Ya Allah!!! zat yang ujud lagi maujud... kau bimbinglah aku hamba yang hina ini..!!!

Wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran