Isnin, 13 Oktober 2008

Sifatullah 5

Malam itu aku pulang dari jeti dengan hati yang lara. Mungkin belum sampai waktu aku berangkat pulang kekampung halamanku walau kerinduan itu memang tidak tertahan lagi.
Disini aku sudah mengenal apa itu ertinya kenderaan.Ada yang berkaki roda dua,empat malah lebih dari empat juga ada.Dengan kenderaan yang dipanggil Proton Wira itu.. aku kembali kerumah persinggahan sementara dimana di rumah itulah anak dan isteri ki bermastautin.
Anak dan isteri?!... adakah mereka sedar akan kehidupan itu hanyalah satu lakon layar yang hebat!! adakah mereka sedar bahawa kehidupan itu adalah satu perencanaan.!!! adakah mereka sedar amanah ketika berlafaz janji di alam sana!!??

Atau perlukah aku sedarkan mereka?!! seharusnya mereka juga amanahku.. tapi apakan daya jika mereka tidak mengerti akan perjalanan yang halus ini.. perjalanan ibarat sehelai rambut dibelah tujuh.Dan tiap kali aku bercerita dan cuba memberitahu hakikat yang sebenarnya, hanya sedetik cuma mereka memahaminya dan selebihnya hilang dibawa arus perjalanan yang gentir ini.


Buat anakku didunia ini, Ayahanda hanya mampu berikan apa yang perlu buatmu.Benteng itu hanya mampu bertahan selama 7 tahun dari kelahiran kamu.Dan selepas 7 tahun hanya diri kamu sahaja yang harus memperkemaskan benteng keimanan tersebut.Dan selepas 7 tahun itulah kamu akan diserang oleh tentera-tentera syaitan yang bakal menghasutmu ke lembah kehinaan.Maka berwaspadalah wahai anakku.Dan ketahuilah bahawa selepas itu kau adalah kau, dan aku adalh aku... maka kita akan berjalan dilandasan yang sama menuju kepada yang empunya hak.

Sampai di pintu rumah dunia ku, aku lihat waktu dunia sudah menjejaki angka 2 pagi.Aku membersihkan diri dan membaringkan jasad yang lemah ini di sebuah tilam.Disebelahku kelihatan anak comel yang bergebu pipinya.Aku mengucup kedua-dua pipinya melahirkan kasihku terhadap dirinya.Disebelahnya aku lihat wajah isteriku yang jujur dan hilang didalam keenakkan mimpinya.Aku kucup dahinya dan berkata didalam hatiku "Semoga apa yang kita lalui ini akan kita kecapi bersama-sama dikemudian hari.. Tabahlah dalam perjuangan ini.. dan genggamlah tali Allah itu kemana jua kau jejaki"

Aku cuba melelapkan mataku.Di antara sedar dan tidak, antara tabir alam nyata dan alam ghaib, aku terpandang bahtera yang dulunya membawa aku kedunia ini meluncur laju kearahku.
Betapa gembiranya hatiku.. mungkinkah saat-saat yang ditunggu ini telah hampir tiba??!!
Layarnya berkibaran dan bercahaya bagaikan bulan mengambang penuh.
Dan terasa urat-urat yang tersumbat di pembuluh darah meletus laju bagaikan aliran arus elektrik.Dari hujung kaki melingkari ke bahagian pinggangku.Dan terasa di pusatku aliran arus itu berpusing 7 kali.. betapa sakit tak terkira.. sakit didalam kenikmatan.dan arus itu bermain antara pusat dan halkumku.. nafas turun naik 7 kali dan terhenti di penghujung nafas sebelum ke ubun-ubun.Dan disinilah penantian itu terlerai atau tidak.Dari bahu hingga ke kaki sudah kejung sejuk beku.. tiada lagi daya upaya yang menjadi kudrat manusia.Yang kini hanya tinggal di hujung nafas menjadi penentu dan tabir antara alam zahir dan batin.
Sekian lama aku berkeadaan seperti itu dan terasa tubuhku ringan bagaikan melayangnya kapas ditiup angin.
"Allah..Allah..Allah... Arghhhhhhhhh.. ALLAH HU AKHBAR..!!!!"
aku terkejut dan terjaga.Hilanglah cahaya bahtera itu.
"Astagfirullah....Ya Allah ampunkanlah dosa-dosaku ini.. walaupun aku merindui Mu.. namun KAU lebih maha mengetahui segala-galanya.Sesungguhnya aku masih lagi bukan orang-orang yang beriman.Aku belum rhedo menghadapi saat-saat ini.Ya Allah bantulah aku didalam perjalanan yang singkat ini.Janganlah kau palingkan aku dari wajahMu Ya Allah"

Aku terjaga lalu aku memandang tubuh zahirku ini.Ternyata Allah itu terlalu hampir denganku..
Dia tidak pernah bersekutu dengan makhluknya dan tidak pernah juga terpisah dariku.
Subhanallah..subhanallah..subhanallah..

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran