Selasa, 14 Oktober 2008

Luahan dalaman.

Aku menutup helaian kitab AlQuran.Terasa pipiku basah akibat lelehan air mata yang mengalir dikedua-dua pipiku.terasa hidungku tersumbat akibat terlalu lama tenggelam didalam tangisan.

Surah Ar-Rahman cukup menyentuh hatiku.Siapalah aku di sisi Mu wahai Tuhan... yang telah menjadikan terangnya siang dan gelapnya malam.Dan dalam terangnya siang itu adanya cahaya matahari yang mengikut pusingan waktu.Dan dalam kegelapan malam itu masih ada sinarnya cahaya bulan yang menyinari bumiMu.



Nikmat manakah yang harus aku dustai lagi pada Mu Ya Allah?!



Sesungguhnya setiap saat dan detik itu adalah nikmat semata buat hamba-hamba Mu yang terus mendustai tanpa kesyukuran yang padu.Ah!! antara mereka itu adalah aku jua yang sering kali terlupa untuk mensyukuri nikmat-nikmat yang kau berikan ini.



Perjalananku masih jauh lagi dan didepanku itu sudah ada ranjau yang berduri.Dan ranjau-ranjau itulah ujian yang paling getir buat aku.Aku merenungi diriku sendiri... menilik wajahku di paparan cermin.Melihat sinar mataku.. melihat 2 ulas bibirku.Melihat kecapangan telingaku.Melihat hidungku yang agak kembang dan tinggi.Ya.. wajah ku mewarisi kacukan wajah keturunan Bugis dan Jawa yang dimiliki oleh Ibubapaku.
Tiada apa yang istimewa pada wajah ini kecuali yang istimewa itu adalah sifatNya jua.Segala lihat, segala dengar, segala kalam dan segala turun naik pernafasan itu bukan milikku jua...
Sifat itu bukan rupa... kerana sifat itu tidak berbentuk... seolah-olah seperti jisim.

Ah!! dimanakah aku kini... didunia yang nyata atau dunia yang palsu?!..
Perjalananku masih jauh lagi.... terlalu jauh didepan sana.. adakah cahaya di hujung sana bakal menyinari diri ini???!..

Hanya yang maha mengetahui lebih tahu dari aku yang tidak ketahui..

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran