Jumaat, 10 Oktober 2008

Apa itu Saka?

Setiap manusia itu mempunyai sejarah generasi yang tersendiri.Walau pun manusia itu asalnya dari Nabi Adam, dan perkembangan manusia itu tidaklah terikat didalam satu bahasa Arab Lama.. Dan sudah menjadi lumrah bagi manusia itu yang suka melakukan perubahan mengikut kehendak jiwa masing-masing.Memandangkan manusia itu,kudratnya adalah lemah, maka manusia itu mencari sesuatu benda yang lain untuk memperkasakan kudrat masing-masing.Maka disinilah bermula ajaran-ajaran Taghut yang telah melihat kelemahan yang ada pada manusia kerana kehilang kendiri masing-masing.

Saka amat popular di kawasan Asi Tenggara seperti negara kita sendiri iaitu Malaysia,Indonesia,
Thailand,Singapura mahupun Brunei.

Apa itu Saka?

Saka adalah jelmaan si taghut atau Jin atau sesuatu makhluk Allah yang tidak boleh dilihat.
Kumpulan-kumpulan saka ini seperti Hantu Raya,Jembalang,Bajang,mahupun Jin-jin yang lain.
Dalam pembelaan Saka ni, ada terbahagi kepada 2 iaitu saka baik dan saka jahat.

Saka jahat;
Saka jahat ini adalah dari Jelmaan si taghut seperti Hantu raya,Jembalang,pelesit,bajang dan sebagainya.

Sementara Saka baik ini pula terdiri dari kalangan Jin Islam dan khadam.

Proses pembelaan saka..
pada zaman kini, iaitu peringkat zaman moden, saka tidak lagi popular dikalangan manusia kerana manusia sudah mencapai satu tahap kesenangan dan keyakinan terhadap kendiri masing-masing.Saka amat popular pada zaman nenek moyang kita dahulu dimana nenek moyang kita kebanyakkannya adalah pendatang dari luar seperti Indonesia,Sulawesi,Siam dan macam-macam lagi.Mereka hadir ke tanah Melayu yang mana ketika itu tanah melayu adalah hutan belantara.Dan tanah-tanah di tanah Melayu adalah tanah-tanah dara yang masih belum diterokai dan dimiliki sesiapa.
Dan masa inilah manusia perlukan kudrat yang lebih tanpa alat-alat moden seperti jentolak untuk menguruskan tanah-tanah yang dipenuhi hutan belantara.
Dan ketika inilah si taghut memainkan peranan untuk menggoda manusia.

Secara lahiriahnya atau kerohaniannya, Jin atau syaitan mahu pun Iblis memang tidak boleh menandingi kehebatan manusia andaikata tanpa izin tuan punya badan.
Cara mana si taghut itu mahu menguasai minda manusia adalah dengan cara tipu helah.
Dan manusia sering tewas didalam permainan helah atau serang hendap secara halus ini.
Si Taghut akan menawarkan perkhidmatan untuk manusia dengan syarat-syarat tertentu.Setiap perkhidmatan akan diikat dengan perjanjian.
Dan perjanjian inilah yang akan membuat anak cucu kepada manusia itu akan sengsara.

Setiap saka perlu di beri makan dan minum.Maka setiap yang punya saka perlu tahu adat didalam mempersembahkan makanan kepada sakanya.
Jika saka itu dikawal oleh orang yang mahir dalam ilmu kerohanian maka ia tidak menjadi masalah.. kerana bagi orang yang miliki ilmu kerohanian yang tinggi akan tahu waktu bila menyelesaikan setiap perjanjian tersebut.Namun bagi saka yang dikawal oleh orang yang buta kerohanian maka kawalan tersebut secara automatiknya adalah longgar dan orang tersebut pula akan dikawal oleh saka terbabit.

Didalam kalangan para Nabi hanya Nabi Sulaiman yang mampu mengawal para Jin dan makhluk halus yang lain.Dan kebanyakkan orang kerohanian akan menggunakan doa-doa Nabi Sulaiman bagi mengawal perkara-perkara sedemikian.Namun tidak semua orang kerohanian mempunyai saka.Kerana kebanyakkan orang kerohanian lebih kepada kerinduannya untuk kembali kehadrat Allah.

Bagi pengamal ilmu perubatan seperti tok bomoh, kebanyakkan mereka menggunakan Jin Islam malah ada juga menggunakan perkhidmatan Jin-jin kafir.
Namun bagi para ustaz dan orang kerohanian akan menggunakan ayat-ayat AlQuran.

Apabila pengawal saka telah mati maka perjanjian tidak dapat diputuskan maka perjanjian itu akan diteruskan sehingga ke anak cucu kita.Inilah yang merbahaya kerana ia boleh merosakkan akidah generasi baru.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran