Jumaat, 10 Oktober 2008

Sifatullah 4 (sambungan dari episod akhir)

Aku ingat semuanya telah berakhir, rupa-rupanya jalan masih lagi berliku dihadapan sana.
Aku ingat bahtera itu adalah milikku, yang akan membawa aku kekampung halaman sana namun ia adalah milik orang lain.

Ah! betapa rinduku pada MU tidak dapat aku ungkaikan dengan kata-kata atau aku lafazkan dengan sulaman pujangga.Aku mula mengerti bahawa perjalanan ini ibarat satu wayang yang amat hebat.Dan tertulis tajuk wayang tersebut di papan-papan iklan.Tajuknya mungkin seperti 'Perjalanan Kehidupanku' terus terpampang di dada-dada papan iklan.Dan ramailah yang berpusu-pusu menyaksikannya sedangkan pelakon atau aktornya hanya aku seorang diri.

Aku mula mengerti mengapa aku di zahirkan sedemikian rupa.Aku mula memahami mengapa akulah orangnya yang terpilih hadir didalam dunia kenyataan ini.Dan atas kefahaman yang cetek itu aku terus berjalan di persisiran pantai atau aku menunggu di jeti-jeti samudera untuk mengintai andaikata Bahtera yang tertulis 'Bahtera Kehidupanku' ada di situ namun aku pulang dengan penuh kehampaan.

Dan disini aku ditemukan para sahabat yang juga sepertiku menunggu bahtera masing-masing.
Ada sahabat itu namanya seperti nama para Nabi dan para Tabiin.
Ketika aku berbicara dengan sahabat2ku ini.. topiknya lain dan tak bukan adalah topik jalan pulang.

"Jam berapa bahtera mu mahu sampai wahai sang kehidupan?"
"aku belum dapat apa tanda akan kehadiran bahtera ku itu wahai sang pelakon.."

"sahabat kita yang di baruh telah pun berlepas pada minggu lepas.. "
"sahabat kita yang mana ada di baruh itu?"
"Ah! yang suka bercanda itu..."
"Betulkah??! Alhamdulillah kerana masanya telah sampai jua untuk kembali.. kita juga yang masih disini.. almaklumlah tugasan masih belum diberesi.."

"Adakah kamu sudah tahu rahsia yang rahsia itu wahai sang kehidupan.?"
"buat masa ini hanya sekadarnya sahaja wahai sang pelakon.."

"Apa yang kamu tahu tentang rahsia itu?"
"aku cuma tahu yang tujuh sahaja.. dan yang lima aku tidak pernah persoalkan kerana yang lima itu adalah kebesarannya.."
"Subhanallah!!!!"

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran