Isnin, 2 Mac 2009

Perjalananku(iv)

Lamo gak aku tak menulis di persada maya ni...
almaklumlah.. kesihatan pun sekejap ok dan sekejap tidak.. ikut keadaan cuaca di Malaysia agaknya.. la ni cuaca dah tak menentu.. sekejap panas dan sekejap hujan tak henti-henti.

namun sebagai manusia, sebagai hamba Allah, sebagai umat Muhammad, aku harus ada rasa bersyukur kehadrat yang maha kuasa.Yang penting, kalimat Alhamdulillah tidak akan putus dari bibirku ketika menjalani setiap ujian atau musibah yang diberikan padaku. Pasti ada hikmah disebalik ini semua.Tidakkah kesakitan itu juga salah satu nikmat dari Allah kepada ku jua?

Didalam perjalanan menuju kehadratNya... memang sukar untuk digambarkan melalui kata-kata betapa banyak warna yang harus aku lalui.Dan warna itulah umpama rencah kehidupan yang harus aku lalui dengan tabah,ikhlas dan rhedo.

Ketika aku melihat kejayaan yang dimiliki abang Ngah ku.. lantas kesyukuranku kehadrat Allah tidak akan terhenti begitu sahaja.Kalau lah itu yang diimpikannya.. maka teruslah pergi menempa kejayaan itu.Cuma aku masih mendambakan alam kerohanian... alam akhirat.. kembali kehadrat yang maha kuasa... itulah yang aku dambakan..

hari ini apa kisahnya? hari esok yang masih dirahsiakan? hari lusa sudah tentu tersimpan segala rahsia.. dan hari semalam apa yang telah dirungkaikan bakal menjadi sejarah.. itulah perjalanan kita.

Didalam perjalanan tauhid ini.. bukanlah seindah bicara.. bukanlah secantik perbuatan.. kerana hari demi hari itu adalah umpama berjalan diatas duri... sekali terleka pasti kaki terluka..
selagi ada rasa sakit.. selagi itulah kita tidak memahami tentang perjalanan ini.

namun ubatnya adalah pasrah dan rhedo... selagi hati hanya untuk Allah, tidaklah perlu ada rasa gundah gulana.. kerana itulah janji Allah kepada hamba-hambanya yang rhedo kepadaNya.

setakat nilah aku berbicara.
jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran