Selasa, 31 Mac 2009

Hari semalam

Cuaca petang agak mendung.. aku bersama,rakan sepejabat bersama rakan tingkat 7 pergi menghantar reket untuk dipasang tali.Reket Yonex nano speed kepunyaan rakan sepejabat agak menjolok mata dengan warna hijau mengelit.
Mungkin jarak perjalanan yang agak jauh sedikit dari pejabat membuatkan kami menaiki kenderaan Kembara kepunyaan rakan tingkat 7.Perjalanan kami memakan masa tidak sampai 15min. Rakan sepejabat bertanya itu dan ini berkenaan reket yang baru dimilikinya.
Dia menarik tali sebanyak 24 mengikut kiraan ikatan direket tersebut.

Balik dari menghantar reket untuk dipasang tali, kenderaan kami melalui kawasan minah-minah kilang(ah! tentu aja neng-neng dari Indonesia)...
Waduh!! terlalu ramai sich cewek-ceweknya Indonesia.. cumannya.. wajah tidaklah secantik artis-artis Indonesia hihihii.. apa yang penting kan ada rupa.... sudah harus mensyukuri pemberian illahi dong!..

kami sempat singgah membasahi tekak kami dengan Cendol serta laksa penang di FAM.
Sampai di pejabat, aku lantas mencapai motorsikalku untuk balik ke rumah.
Dalam perjalanan hujan mulai turun..
Aku berpakaian baju hujan lantas meredahi titisan hujan tersebut.Semakin lama.. hujan semakin lebat.Cuaca semakin gelap.. cahaya lampu motor juga kurang jelas.

aku memecut motorsikalku sekitar 90km/sejam..(dalam keadaan hujan.. sudah dikira laju)
setiba aku di Kajang perdana tiba-tiba sebuah kenderaan kelisa melintasi jalanku untuk membuat U turn dengan secara mengejut... mengelabah juga aku.. sempat juga menjerit kepada pemandu tersebut.Aku membrek motor juga secara mengejut dan motor terus menggelongsor di atas jalanraya.. tayar belakang tidak seimbang apabila aku membuat brek secara mengejut.Aku cuba sedaya upaya mengawal motor agar tidak jatuh atau merempuh kereta kelisa tersebut.

bayangkanlah.. didalam aku sentiasa mengingat asma Allah.. aku masih lagi tidak mampu mengawal desakan kemarahan terhadap pemandu kereta kelisa tersebut.Dan yang ajaibnya.. aku tidak jatuh kerana motor bagaikan berdiri kukuh meneruskan perjalanan sedangkan kalau diingati tragedi semalam.. aku tidak bisa mengawal motor tersebut dan mungkin hari ini aku sudah terlantar di hospital kajang atau koma.

Namun itulah pengalaman yang cukup bermakna pada diriku.Mungkin lidahku sentiasa memuju illlahi ketika menunggang motorsikal membuatkan aku terpelihara dari accident.. mungkin..

aku terus panjatkan kesyukuran dan terus memuji illahi.. dan aku sedaya upaya mengurangkan bebanan atau desakan kemarahan aku pada pemandu kelisa yang telah menghilangkan diri bersama kenderaannya.

itulah kisah semalam aku yang kini menjadi pengalaman yang amat berguna.

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran