Khamis, 19 Mac 2009

Perjalananku(vi)

Alhamdulillah.. aku masih lagi berada dibumi Allah ini... masih ada ruang untuk aku menghirup udara yang telah banyak dikotori manusia ini... dan masih ada peluang untuk aku perbaiki diri ini.



Apabila kita rasa bahawa kita sudah jauh berjalan.. sudah banyak garam yang telah dimakan atau dirasa, maka kita adalah dari golongan orang-orang yang sentiasa buat kesilapan.

kerana apa?! kerana mana mungkin habis kita hirup madu di dunia ini?! setitis pun tidak berganjak walau pun setempayan kita meneguknya.



kadangkala kita rasa apa yang kita pelajari sudah sampai keperingkat PHD namun apabila kita kembali bersama-sama dengan budak yang lulusan SRP/PMR.. kita masih lagi tidak mengerti apa yang mereka pelajari sedangkan ilmu itu telah berkurun kita menuntutnya.... malah kita rasa bahawa kita lebih hebat dari mereka kerana hanya segulung kertas yang tertulis dan di cop mohor PHD....

kehidupan kita dikelilingi dengan kebongkakan yang kita sendiri tidak sedar bahawa diri kita telah bongkak.. ia terlalu halus sebenarnya..

Didalam perjalanan menemui Illahi bukanlah semudah makan kuaci dipanggung wayang.. dikopek dan ditelan isinya... banyak level yang harus kita lalui..
bergantung kepada tahap keimanan dan kepercayaan serta keyakinan kita kehadrat Allah..

Selalunya orang-orang yang belajar ilmu ketuhanan atau ilmu yang mengajar kita lebih rhedo didalam perjalanan menuju yang khalik akan diuji di satu peringkat terutama berkenaan dengan Sifat 20...
betapa ramai yang sangkut diperingkat ini sehingga mengaku diri ini adalah yang khalik..(Na'uzubillah).
dan ramai juga yang terhenti ketika diuji berada di alam-alam ghaib.. sedangkan alam ghaib yang disinggahi itu bukanlah ghaibullah.. tetapi ghaib Al Jin... dan ada juga yang terlena dengan ujian an-nur.. disini ada yang menyatakan nur itu adalah Nur Allah dan Nur Muhammad..
maka terjadilah apa yang disembah itu berupa Nur.. berupa jasad diri atau berupa Jin..
Ini pokok persoalan yang dari dulu hingga kini tidak siapa yang boleh jawab kecuali iman masing-masing.

Seperti mana Syeikh Kadir Al Jailani diuji bertemu tuhan... dan berbagai-bagai persepsi ujian bagi sesiapa yang mahu menemui tuhan tanpa ilmu AlQuran dan AlHadis, maka tersesatlah diri didalam keyakinan masing-masing.

cukuplah setakat ini sahaja.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran