Rabu, 7 Januari 2009

Tadika

Alhamdulillah, tahun ini anakku menjangkau usia 5 tahun.Seperti kebanyakkan ibubapa yang lain, aku suami isteri tidak dapat lari dari menjalankan tugas memberikan pendidikan buat anakku.Kami sepakat untuk menghantar anakku ke Tadika PASTI.
Anakku Afiq amat beruntung kerana atoknya datang dari Kedah semata-mata untuk memberikan 'support' untuknya.
Hari pertama anakku tidak mahu masuk ke tadika namun setelah dipujukrayu maka dia kuatkan semangatnya.Aku,isteriku serta ibubapa mertua ku terpaksa menunggu anakku.

Di tadika, aku dapat melihat berbagai-bagai ragam anak-anak.Ada yang berani.Ada yang gusar dihati.Ada yang menangis.Ada yang diam dan ada juga yang kaki buli hihihihi..
Tapi hampir kesemuanya berwajah gelisah.Namun separuh darinya akan 'enjoy'dengan suasana baru bersama-sama rakan sebaya yang baru.

Aku sendiri asyik melihat keletah anak-anak yang baru nak mengenal erti kehidupan orang-orang berilmu.Didalam aku memerhatikan mereka semua, ada seorang anak kecil(perempuan) tiba-tiba datang menghampiriku.Berbual-bual denganku.Anak ini cukup manja yang bernama Aishah.Usianya baru 4 tahun tapi cukup mesra denganku.Sehingga duduk pun beribakan aku.
Cukup manja orangnya.Dan disebalik senyuman mukanya.. ada sinar nur di wajahnya.
anakku sendiri pun hairan dan ada sedikit 'jealous' apabila aku melayan aishah.

2 hari aku menjaga menemani anakku di tadika dan hari ini aku biarkan dirinya bersama atok tinggal sendirian.Dan ketika dia leka bermain,atoknya pun meninggalkan dia sendirian.Pada mulanya menangislah juga, tapi dia dipujuk cikgu2 yang terlatih didalam ilmu psikology... jadi sekejap sahajalah tangisannya.Selepas itu terus bermain dengan rakan2 lain.

ah! seronoknya ketika berada di alam anak2 ini...

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran