Jumaat, 9 Januari 2009

Penghayatan

Assalamualaikum buat semua sahabat2ku...
Alhamdulillah.. Allah masih lagi membuka hatiku untuk menulis dan terus menulis.. walaupun tulisanku ini bukan untuk tatapan semua orang.. aku menulis hanya untuk melakarkan perjalananku sepanjang berada di mukabumi Allah ini... dan perjalananku ini bukanlah secara keseluruhan dan cuma sekadar dipinggiran sahaja.

Dan hari ini, tergerak dihati ini untuk berkongsi mengenai apa itu penghayatan.
Bagi seseorang pemuzik jalanan.. mereka mengalunkan irama muzik bukanlah untuk menagih simpati atau meniaga alunan muzik tersebut kerana mereka bukanlah orang yang meminta-minta.Mereka mengalunkan irama muzik hanya kerana mereka cuba pamerkan bakat semulajadi mereka dan mereka menghayati alunan muzik mengikut cita rasa yang lahir dari lubuk jiwa mereka masing-masing..
Dan bagi seorang pelukis absrak.. mereka melukis mengikut alunan jiwa dalaman mereka..

Apa yang ingin aku sampaikan disini.. adalah.. apa itu penghayatan?!
H.A.Y.A.T... atau jika dimelayukan bererti H.I.D.U.P...
penghayatan itu adalah penghidupan...
penghayatan itu adalah menghidupkan satu suasana,emosi,jiwa dalaman,kerahsiaan,kecintaan.
semua item itu tergolong didalam satu penghayatan dan tidak terpisah.

Bagi seorang pakar matematik... mereka cuba menghayati apa jua rahsia kenomboran atau kod-kod penomboran yang berkaitan dengan suasana,emosi,jiwa dalaman,kerahsian dan kecintaan.Jika mereka dapat hadirkan ini maka matematik itu tiadalah masalah baginya.

Namun didalam perjalanan menuju illahi... apakah yang perlu kita hayati???!
Surah-surah yang terkandung didalam AlQuran??
Hadis yang di sabdakan Rasullullah??
adakah itu??

Menghayati AlQuran itu mempunyai berbagai persepsi.
Ada orang menghayati AlQuran dengan alunan dan irama ketika membaca AlQuran.
Ada orang menghayati AlQuran dengan memahami apa yang dibacakannya.
Ada orang menghayati AlQuran dengan mengetahui rahsia-rahsia yang terkandung didalam AlQuran.
Dan berbagai-bagai manusia dengan penghayatan yang berbeza-beza mengenai subjek yang ingin diketahuinya.

Untuk mencapai kepada penghayatan ilmu Allah yang tinggi itu adalah terlalu universal.
Aku menemui orang yang kata-katanya baik... mempunyai perwatakan yang baik.. namun dalam masa yang sama asyik mencari kesalahan orang lain seolah-olah diri sendiri sempurna.

Tidakkah mereka terfikir.. bahawa Allah jadikan sesuatu perkara disekeliling kamu itu adalah untuk diri kamu perhatikan hikmah disebaliknya tanpa sebarang jatuhan hukum kalam?
Dan bukan jadikan sesuatu itu untuk kamu mencari diluar diri kamu sehingga terjatuhnya hukuman kalam...

Kita sering menemui orang yang menyatakan anak orang itu tidak baik.. anak orang ini tidak baik.. tetapi apabila terkena pada anak kita.. kita sukar menerimanya.. sehingga terasa hati sampai kelubuk yang jiwa yang paling dalam.
Inilah yang dinamakan fenomena didalam diri manusia itu sendiri.Dan ini juga selaras dengan apa yang Rasulullah sabdakan bahawa jihad yang paling hebat itu bukanlah dimedan peperangan tetapi jihad yang paling hebat itu adalah jiwa kita sendiri.Subhanallah!!!

Sukar untuk aku terangkan penghayatan yang terbaik didalam blog ini kerana penghayatan itu sendiri adalah kerahsiaan yang terlindung sampai bila-bila dan hanya akan dinikmati oleh manusia yang dapat menikmatinya.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran