Jumaat, 30 Januari 2009

Intan permata

Aku merenungi monitor ini.. apa yang harus aku tulis sudah bukan lagi menjadi satu kepentingan kerana kepentingan itu sendiri akan hadir tanpa dipinta.
Aku melayari alam mindaku.. tercari-cari idea yang tak kunjung tiba.. atau ilham yang hilang entah kemana.... sesekali mataku menjeling ke pejabat Boss dan sempat menglingkari pandangan kesetiap penjuru penjabat ini...
pejabat ini di hiasi kubin-kubin yang menjadi satu ruang bagi seseorang pekerja.Didalam pejabat ini terdapat 2 bilik khas untuk seseorang yang diberi kuasa pangkat.
sementara disebelahku terdapat seorang pekerja baru(mungkin kontrak).. ah!! aku!! yang tidak mudah berbicara dengan orang yang tidak dikenali.. sombongkah aku?!
atau aku terlalu mementingkan diri??atau aku terlalu low profile?? aku tidak tahu nak jawab apa... yang penting aku adalah aku...

aku lihat mereka semua sedang asyik dengan kerja mereka.. dan aku masih sempat menulis dilaman blog ini... hihihik... mungkin minggu depan aku akan pergi 'outstation'.. schedule pun aku tak buat lagi.

Didalam perjalanan ini.. aku dibawa mengembara dari satu tempat kesatu tempat... bermula karier aku adalah di Jalan Semarak... dan aku dibawa kesatu dimensi baru di Rasah Seremban.
selepas itu aku kembali kesemarak dan bertugas pula di Kelana jaya.. tidak cukup setakat itu aku dibawa ke Brickfields dan kembali ke Semarak sebelum ke Menara.. dan akhirnya aku kini berada di Kelana jaya... dalam hampir 16 tahun ini aku dibawa mengembara hanya sekadar untuk aku memahami apa itu perjalanan...
mungkin selepas ini aku akan berjalan menempuh tempat baru lagi.. hanya Allah yang lebih mengetahui..

Yuppp!!!.. sepanjang perjalanan ini aku telah pungut sebanyak mungkin permata yang aku temui... intan permata yang tidak mungkin dijual beli walau cahayanya pudar ditelan zaman.. dan ia perlu digilap semula agar cahaya itu kembali terang seperti pertama kali aku mengutip disepanjang perjalanan ini...

aku telah diketemukan dengan berbagai-bagai ragam manusia.tidak terkira ramainya manusia itu... dan pada mereka adalah satu intan permata yg tidak ternilai harganya.
Tidak kira manusia itu berperangai pelik, amgkuh,sombong,jujur,ikhlas,patuh atau serba serbi.. namun ia tetap intan permata yang tidak dapat dijual beli..
Dengan keangkuhan itu aku dapat berdiri dan memahami tentang diri..
Dengan Kepelikan itu aku dapat memahami..
Dengan kejujuran itu aku dapat merasai nikmatnya...

semua itu untuk siapa??? semua itu untuk aku sebagai satu lompatan ilmu... untuk aku lebih memahami bahawa kehidupan ini hanya gambaran sementara.. lakonan kejituan... dan akhirnya.. dunia itu terlerai dengan pengertian kekosongan... tiada apa-apa kecuali tugas dan amanah... maka berjalanlah sepuasnya dimukabumi Allah...

Dan nikmat yang mana lagi aku harus dustai??? dan hanya kerana terjatuh dan tersembam maka kita menghalangi dan membohongi diri kita ini tentang nikmat yang mana lagi aku harus bohongi?..

Intan permata.....................disekelilingku rupa-rupanya... bersinar atau tidak.. terpulang pada diri untuk mengilapnya.

semoga nukilan kali ini dapatlah difahami... tiada kata yang terucap kerana didalam kata itu tersimpul bicara.. tiada bicara yang terjawab kerana didalam bicara itu tersembunyi kalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran