Isnin, 19 Januari 2009

Sepi didalam seronok.

Didalam kesepian kantor ini, aku menarikan jari jemariku di atas papan kekunci ini.. dan terpaparlah tulisan-tulisan di ruang monitor.. dan didalam tulisan itu terselit bahasa-bahasa yang mengilhamkan bicara kalam yang tiada kedengaran cuma alunannya berada didalam hati setiap para pembaca yang menatap paparan ini.Sama ada mesej yang disampaikan itu menyentuh hati atau tidak.. ia bukanlah soal untuk menjadikan persoalan yang hebat.. cukuplah sekadar membaca..

Apakah yang perlu aku bicarakan didalam paparan ini lagi?.. seperti ketandusan ilham dan idea untuk aku berkomunikasi...
Pagi ini, setelah aku meneguk secawan nescafe O.... beserta sekeping roti telur.. sempat jua aku mencapai akhbar harian.. Ah!! terasa malas nak membacanya, kerana paparan didalamnya seperti ulangan cerita yang semalam-semalam...
Kalau berita dunia, biasalah dengan peperangan yang menghancurkan umat Islam...
Kalau cerita politik.. ah biasalah dengan cerita dolak daliknya..
Kalau dilema sukan negara.. menjadi kebiasaan politik dalaman..

semua ini untuk apa? sudah tentu kuasa!!! kuasa yang ingin dimiliki manusia itu sekadar sejemput sahaja.. tapi gah mengenai kuasa itu lebih dari kuasa Firaun ketika berada dizamannya.

Zionis dengan agendanya... dan umat Islam dengan laungan dan rintihannya.. Ah!! hanya sekadar rintihan tanpa bersatu hati... selagi Benua Arab tidak bersatu hati.. jangan haraplah mahligai syurga didepan sana... yang ada percuma sengsara sahaja.. buatlah macam mana sekalipun.. sengsara itulah makanan bagi umat Islam.

Dimanakah kita saat-saat ini? apakah kita sedang perbuat kini.
Ketika aku sedang memakan kambing panggang di satu Dinner ahli-ahli sukan disamping tarian gelek sang penari yang menari menayangkan lurah serta memakai pakaian yang jarang-jarang sehingga nampak segalanya... di hujung sudut hatiku bagaikan terpenjara..

Dan aku lihat sang pembesar yang baru pulang dari menunaikan fardhu Haji juga sedang asyik melihat gelekan sang penari.. aku cuma mampu tersenyum menyindir.
Beginikah umat Islam akhir zaman??

walaupun pada pembuka bicara ada doa untuk kita panjatkan sebagi bukti kita ini prohatin terhadap apa yang di alami Palestin... namun isi ceritanya tetap sama...
Didalam sebuah majlis keraian... terdapat panjatan doa untuk mereka tetapi dalam masa yang sama tiada duka nestapa.. tidakkah ini semua hipokrit..
Dinner yang dipanggil 1001 malam bersama pakaian Arabic.. malah aku juga memakai igal berserta jubah tradisi Arab... rupa-rupanya ia menjadi penjara pada diriku.

Didalam keseronokan ini sebenarnya aku kesepian!!


Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran