Khamis, 29 Januari 2009

kepulangan

Abang dan kakak ku sudah pulang dari mengerjakan Haji.. terdapat cahaya yang menyinari wajahnya.. alhamdulillah.. apabila melihat wajah abangku, aku terbayangkan wajah Arwah Mufti Ishak Baharom...

baru-baru ni aku pulang ke kampung untuk bertemu mereka berdua.. ternyata pengalaman mengerjakan Haji itu lebih mengujakan daripada pengalaman mengerjakan ibadah Umrah.
Sesiapa sahaja yang berniat mengerjakan ibadah Haji perlulah bersedia dari segi fizikal dan mental serta spiritual nya sekali. Semua kesilapan yang dilakukan ketika itu akan dibayar cash bagi sesiapa yang mengerjakan ibadah..

3 hari sampai sahaja di Mekah, abangku jatuh sakit sehingga dimasukkan ke wad kecemasan hanya kerana kekurangan air didalam badan.Hari yang ke 7 abangku pulih kesihatannya dan mula mendapatkan stamina bagi persediaan haji yang semakin hampir.Abangku buat Haji Ifrad sementara kakakku buat Haji Tamatu'..

Nikmat membuat Haji Ifrad adalah lebih dari Haji Tamatu'.. hanya orang2 yang mengalaminya sahaja yang dapat membezakan nikmatnya.

Banyak juga cerita mereka buat pengajaran bagi aku yang tak sabar2 lagi untuk menunaikan Haji.. Harap-harap tahun ini aku dipilih oleh Allah setelah tahun lepas tidak dipilih sebagai tetamunya.. insya'allah.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran