Selasa, 1 September 2009

balik kampung mertua

Minggu lepas hari jumaat aku ambil MC 1 hari.. after jumaat, aku tukar tayar keta wife aku.. 2 tayar tuuu... kopak gak duit heheh.. tapi nak wat cam no..
adolah hikmahnyer..

setelah ganti tayar dan buat balancing tayar.. serta buat alignment sedikit maka aku pun bertolaklah ke Sg Petani Kedah.. dalam perjalanan hujan lebat di area Perak dan Kedah. banyak kemalangan yang berlaku.Alhamdulillah perjalanan ku anak beranak tiada masalah dan dilindungi Allah. aku sampai tepat waktu berbuka.. maka kami pun berbukalah dengan makanan yang di masak oleh ibu mertua ku.
Fizan adik isteriku berbuka di rumah mertuanya di Sik Kedah.

Malam itu aku solat Terawih berimamkan 2 orang budak.. maybe tahfiz kot.. mereka bergilir-gilir jadi imam dengan membawa surah yassin dan surah..(aku not sure surah apa.. rasanya surah al ma'idah).Ayahnya pula seorang jurutera.Cukup bertuah ayahnya kerana mempunyai anak yang boleh menjadi imam kepada penduduk taman disitu.
bacaan si abang agak kurang berbanding bacaan si adik. Si abang membawa surah Yassin.. dan mungkin bacaan surah yassin itu sudah sinonim dengan diriku maka aku lebih menghayatinya berbanding surah lain.Namun adiknya yang membawa satu lagi surah.. maybe surah Al Maidah.. cukup jelas bacaannya malah sampai ke sanubari ku.

itulah hakikat seorang budak belasan tahun yang sudah boleh menjadi imam surau atau masjid.Bacaannya lebih jujur dan ikhlas malah confident dengan diri ketika melontarkan bacaan tersebut.

setelah solat.. aku seperti biasalah.. tengok bola di channel 812. hehehe.kalau dah kaki bola.. gimana pun tetap kaki bola gak.

aku tak bawa anakku sama pi surau sebab ketika tu dia sibuk dalam toilet...
anakku cukup rapat dengan atoknya.. berceloteh tak henti-henti.. ada sahaja cerita gurauan buat atoknya.
esoknya aku pergi balik Sik dan singgah rumah mertua Fizan. Tengok anaknya yang baru lahir tu... comel anaknya. wajah anak ikut si ayah.
aku tidak kekok mengambil budak sekecil itu.. maybe sudah biasa dengan budak2 dan anak saudara2ku sewaktu mereka kecil.Aku lihat isteri serta ayah mertuaku sendiri kekok memegang budak. Fizan jangan haraplah.. lagi kekok.. ya lah.. 1st time jadi ayah.. biasalah tu.Aku ada berikan sedikit tips untuk jaga anak kepada Fizan.. bacakan ayat2 tertentu agar si anak bila besar nanti tetap dengan agama Allah.
aku juga ajarkan bagaimana pegang budak dengan cara yang betul dan budak itu sendiri akan feedback dengan diri si pemegangnya..

malam seterusnya(malam merdeka) aku pi sg petani beli baju raya anakku.. aku rajin beli baju raya di Sg Petani kerana di sini barang serta bajunya amat murah.Aku hanya beli baju sahaja. Seluar aku lebih selesa menggunakan seluar jeans.
isteriku tak sempat nak beli baju.. lagi pun baju perempuan ni mahal bebeno hehehe.
budget tak cukup kalau nak beli baju yang ratus2.. sebab baju wanita ni kalau beli kain yang murah, memanglah tak sinonim dengan si pemakainya.Berbanding lelaki.. kain murah pun tetap nampak mahal.
kain baju yang baik bagi wanita selalunya berharga RM80 keatas.

bandar Sg Petani dah jadi macam waktu siang, almaklumlah malam merdeka.
aku dah tak larat nak jalan.. duduk pekena kebab pita serta air nescafe O..
lepas tu singgah beli ayam radiQ di SP. lastly balik tidur.

dalam beberapa hari ni aku tak membaca AlQuran.Surah Al Imran pun tak habis2 lagi huhuhu..

semalam aku pun balik ke KL... dan seperti pergi begitu juga balik.. aku menempuhi hujan lebat di area Ipoh ke Tapah. dan beberapa kemalangan berlaku disepanjang perjalananku itu. Malah ada sebuah kereta tu nak bukit lagi.Dan kebanyakkan kereta berlanggar sesama sendiri.dan alhamdulillah kami selamat dalam perjalanan.

aku singgah di Kelana jaya untuk membeli juada berbuka puasa. Dan kami berbuka dalam kereta kerana tak sempat sampai ke Semenyih.

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran