Jumaat, 4 September 2009

Beza diri

Alhamdulillah... sepanjang ramadhan ini aku lalui dengan hati yang tabah... taiap apa jua ilham yang mencurah tiba, sebolehnay aku nak berkongsi sama dengan sahabat2ku.Namun kadangkala ilmu ini sukar di mengertikan jika tak ada keinginan yang kuat untuk mendapatkannya.

tiap manusia akan melalui proses mengenal mengikut peringkat-peringkat tertentu.
ada orang boleh mengenal hanya dengan hati yang tulus ikhlas.ada orang boleh mengenal dengan pancaran nur diri. ada orang boleh mengenal dengan kejiwaan yang tawaduk kehadrat illahi.

dan setiap orang perlu ada rasa pengorbanan diri.malah pengorbanan diri itu wajib bagi setiap orang.Antara Ilmu Allah dan Ilmu dunia maka ilmu Allah harus diutamakan.
Antara amanah diri dan amanah Allah ada perbezaannya.

Amanah diri :

Pengorbanan terhadap tanggungjawab yang dipikul kita seperti anak,isteri,kerja dan sebagainya.

Amanah Allah :

Pengorbanan dalam konsep luas.Solat yang harus diutamakan..
zikir yang selalu.bak kata istiqamah didalam perjalanan menuju illahi.
apabila sampai ketahap ini.. maka yakinlah.. bahawa Allah akan menjaga amanah kamu apabila kamu menjelaskan amanah Allah.
seperti Nabi Ibrahim meninggalkan anak isteri di tengah padang pasir.
seperti Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah. dan macam-macam lagi.
buatlah sesuatu perkara dengan bijaksana. dan amatlah rugi jika kita mengenepikan amanah Allah hanya kerana untuk puaskan hati sendiri atau hanya untuk sifat yang sementara.

sayang sekali, kadangkala sahabat2ku sendiri tidak memahaminya dan sukar untuk menggunakan bijaksana yang diberikan Allah.
mengapa ini terjadi... mudah... hanya kerana mereka meyakini sesuatu yang mereka buat itu adalah benar. dan kurang penghayatan akan menjadi sesuatu perkara menjadi sukar.

Aku lagi gembira jika bersendirian seperti ini dari bermuzakarah.. kerana bermuzakarah dengan diri akan membuka pecahan nur dari muzakarah dengan sahabat2.
Muzakarah dengan sahabat2 hanya mendatangkan faham sahaja.

sayang sekali apabila sahabatku zz tidak memahaminya.. dan tidak menggunakan bijaksana.
walau bagaimana pun kalau apa yang dikejarkannya itu adalah penting.. maka teruskanlah.aku sebagai sahabat hanya mampu mendoakan agar dia tidak tergelincir dari landasan ilmu.

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran