Isnin, 14 September 2009

Perjalanan Ramadhan

Ramadhan kini berada di 10 mlm terakhir.Apa yang harus kita kejarkan di 10 malam terakhir ini? LailatulQadar?
sebenarnya 10 malam terakhir ini kita harus mempertingkatkan ibadah kita kerana amatlah rugi tidak mempertingkatnya kerana bulan ini tidak sama dengan bulan-bulan yang lain.

minggu lepas aku balik kampung tapi ngak sempat nak singgah rumah abg ngah.. semoga dia tidak terasa.. insya'allah.aku balik ambil kueh yang hendak dijual.(urusan bisnes isteriku).

sempatlah juga bermuzakarah dengan abg salleh,kak puzi dan abg nor. Di rumah kak long juga aku bermuzakarah dengan mak dan kak long.. semua cerita mengenai solat yang betul dan tepat antara solat Zat dan solat hamba.
solat zat itu apabila diri kita telah tiada didalam pengertian kosong.. dan solat hamba itu apabila kita menuntun hati kita kepada penghayatan dalam solat.

banyak yang nak dibicarakan.. makanya tidak perlu aku memanjangkan cerita ini didalam blog.

ramadhan kali ni aku banyak habiskan berada dirumah dan baca AlQuran.. itu pun baru 5 ke 6 surah.. hehehe. aku akan cuba habiskan sebelum zulhijah.. insya'allah.

setakat ini sahaja lah aku dapat berbicara.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran