Isnin, 17 November 2008

Panggilan Haji

Panggilan haji... telah tiba lagi...
panggilan ke Baitullah.. Tanah Suci Kota Mekah..
............................................................................................................

'Labaikkallah humalabaik..
Labaikkallah syarikallahkallabaik..
Innalhamda.. Waniqmata..
Lakawalmuq.. Laaaa.. Syarikallahh..
............................................................................................................

Ah!! alangkah seronoknya kalau aku dapat lagi menjejaki Tanah Haram seperti mana aku menunaikan Ibadah Umrah pada tahun 1993,2000 dan 2004..
Setiap tahun ada sahaja perubahan di sekitar kota Mekah dan Madinah..
Pada tahun ini seharusnya aku pergi menunaikan Haji bersama kakak ku namun ditakdirkan aku tidak dapat menunaikannya tahun ini.. Semoga tahun depan aku akan diterima sebagai tetamu Allah.. insya'allah..

Ibadah Haji bukan seperti mana ibadah Umrah yang kita boleh lakukan bila-bila masa.. Ibadah Haji mempunyai tambahan pantang larang serta rukun.
Namun tidaklah sempurna sesuatu Ibadah Haji itu tanpa Umrah.. Dan sempurna Umrah tanpa Haji.Ini bermakna.. setiap kali kita melakukan ibadah Haji(sekali setahun).. ibadah Umrah juga tetap kena lakukan tidak kiralah sama ada Haji itu adalah Haji Tamatu',Ifrad atau Kiran..
Didalam 3 ibadah Haji ini.. Haji Ifrad memerlukan pengorbanan yang tinggi bagi sesiapa yang berhajat melakukannya.Kerana tempoh pantang larangnya lebih panjang daripada yang lain.

Haji bagi saya adalah perjalanan mati... perjalanan memahami ketauhidan... perjalanan untuk mengetahui rahsia pengorbanan...
Kerajaan Arab Saudi hanya menerima kunjungan tetamu Allah seramai 3 juta setahun sahaja.
21/11 ini saya akan menghantar kakak dan abang saya yang bakal menjadi tetamu Allah pada tahun ini... Semoga mereka akan mendapat Haji Mabrur.. Insya'allah.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran