Selasa, 23 Disember 2008

Selagi ada cinta

Sudah lama aku tidak menarikan jari jemari di atas papan kekunci ini... dan semoga hari ini akan hadirlah idea-idea yang terilham di sanubari ini untuk aku berbicara tanpa suara..

Perjalananku masih jauh lagi walau pun pada hakikatnya kepulangan itu semakin hampir.
satu perbezaan antara jauh dan hampir ini...
jauh dalam sebuah perjalanan menuju kepada yang khalik.. dan hampir kepada satu alam yang tidak dapat di rungkai pada pandangan zahir.

Satu kematian itu adalah sebuah pintu kealam yang lagi satu... sama ada kematian itu pada fizikal zahir atau kematian itu pada fizikal yang halus tanpa jisim.
Didalam perjalanan ini terdapat satu pintu ke alam yang lagi satu dimana pintu itu akan dibuka secara paksa atau pun tidak.. ia tetap akan dilalui oleh semua makhluk tuhan yang esa.

dan pintu itu akan membawa ke pintu-pintu seterusnya.
Namun masih terdapat gerbang antara pintu itu satu jalan pintas dan penuh berliku.
Terpulang kepada makhluk tuhan itu untuk memilih jalan yang mana harus di laluinya.
Dan selagi ada cinta bertakhta di hati... cinta yang satu tanpa belah bahagi.. maka selagi itulah kita usah kuatir akan hal-hal yang kalut dan karut di muka bumi tuhan ini.
kerana hal kalut dan karut itulah sebuah perjalanan yang harus dilalui.

Pada awal manusia itu akan melalui pintu dari alam roh ke alam penzahiran.dan dari alam penzahiran itu manusia akan melalui sebuah pintu yang di panggil pintu alam barzakh..
Di alam barzakh terdapat sel-sel mengikut tahap penghayatan seseorang itu kehadrat Allah.Andaikata hitam maka hitamlah.. andaikata putih maka putihlah...

dan dari alam barzakh pula kita akan melalui sebuah pintu alam yang lain.. dan yang lain...
dan yang terakhir adalah pintu hijab antara kita kepada zat yang mutlak.. zat yang hakiki...
zatullah.

Namun perlukah kita melalui ini semua?! atau ada lagi pintu didalam saat kesedaran kita didunia ini? Allah itu tidak zalim kepada hamba-hambanya..
yang hamba akan melalui perjalanan baik dan jahat mengikut kehambaan yang dimilikinya.
yang kekasih akan melalui perjalanan kerinduan kepada kekasihnya...

ya.. selagi ada cinta disanubari ini.. aku tidak kuatir kepada liku-liku dihadapan sana.
semoga aku rhedho didalam perjalanan ini dan Allah merestui perjalananku ini.
kerana selagi ada cinta dihati ini.. aku tidak gentar menghadapi ajal dan maut malah disudut sanubari ini hanya ada Allah disisi.

sekian buat masa ini.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran