Khamis, 13 November 2008

Jihad

Sebenarnya malas nak buat komentar mengenai hukuman mati kepada 3 pejuang mujahid di Indonesia itu.Namun aku seolah-olah terpanggil meluahkan apa yang tersirat didalam benak sanubariku... kalau ada orang datang kepadaku dan mempersoalkan Jihad mereka atau mati syahidkan mereka? Jawapanku mudah sahaja.. hanya Allah yang lebih mengetahui dari apa yang tidak kita ketahui... push stop.

Namun persoalan mati syahid atau persoalan mengenai Jihad mereka bertiga itu bukanlah sesuatu yang boleh dibuat isu bagi berbagai pihak yang lebih sudu dari kuah atau ada juga pihak yang mengambil keberuntungan dari isu ini.

Secara lahiriahnya.. dan secara jujurnya 3 pengebom itu insya'allah tergolong didalam mati syahid jika apa yang dihujahkan mereka bertiga didalam apa jua website atau media kini adalah lahir dari hati mereka yang tulus dan ikhlas.

Jihad ini berbagai cara dan pendekatan yang berbeza...
Pernah satu ketika selepas berakhirnya perang Badar.. datanglah seorang sahabat bertanyakan kepada Rasullullah berkenaan Jihad.. lebih kurang begini persoalannya timbul..

"Ya Rasullullah, kita telah berjihad dan menang didalam peperangan Badar ini.. adakah Jihad yang lebih besar dari Jihad Badar ini?"

"Ada ya sahabatku.."

"apakah dia itu ya Rasulullah?"

"Jihad didalam diri kamu... Jihad ini lebih besar dari berjihad di medan peperangan.."

Sukar untuk kita mendefinasikan mengenai Jihad secara halus dan saksama.Namun penjelasan Rasullullah itu lebih mudah kita fahami.. pendek dan terang.

Walau bagaimana pun.. Jihad Fisabillillah ini juga bukan sahaja di Medan peperangan sahaja..
bagi pendapat aku yang kurang arif ini.. Jihad ini terbahagi kepada dua bahagian..

1. Jihad Keras.
2. Jihad Lembut.

1. Jihad yang bersifat Keras.

Jihad seperti ini melibatkan peperangan yang berkait rapat dengan Agama.Ia akan menjadi wajib bagi keseluruhan umat yang mampu untuk mengangkat senjata demi Islam.Ia di perbolehkan.Dalam hal ini, 3 pengebom itu, tiada jalan lain untuk berperang melainkan berjihad untuk menakutkan pihak musuh dan mengorbankan banyak pihak di Bali yang terkenal dengan kemaksiatan.Walaupun musuh2 yang mati itu tidak mengangkat senjata apa-apa pun bagi bertindak mempertahankan diri mereka.Namun perlakuan mereka itu sudah cukup menjadi wajib bagi diri umat Islam menangani secara keras kerana secara ilmiah tidak mungkin dibenarkan didalam negara yang pemerintahnya itu tidak mengamalkan hukum Islam yang sewajarnya.Dan ini bergantung juga kepada nawaitu yang benar2 ikhlas dari 3 pengebom bali tersebut.Andaikata mereka bertiga itu melunaskan hajat dengan perasaan tuntut bela dan amarah maka ia bukanlah mati syahid.Dan ini amat jelas didalam peristiwa Syaidina Ali di dalam medan peperangan.Ketika Syaidina Ali mahu memenggal kepala musuhnya lalu musuhnya meludahi muka Syaidina Ali dan balasan dari ludahan tersebut,Syaidina Ali tidak jadi memenggal kepala musuhnya hanya kerana niat yang suci itu telah bertukar amarah didalam diri Syaidina Ali.

2.Jihad yang bersifat Lembut.

Jihad yang lebih halus dan tidak menggunakan kekerasan.Ia lebih bersifat ilmiah.Jihad ini lebih kepada para pendakwah yang berdakwah mengenai kebaikan agama Islam kepada umat manusia.Jihad ini juga termasuk didalam Jihad yang lebih besar iaitu jihad didalam diri sendiri.Memerangi hawa nafsu.

Untuk menuruti apa yang dilakukan 3 pengebom tersebut adalah satu perkara yang diluar kemampuan sebenarnya.. dan itu adalah pilihan mereka berdasarkan kekuatan rohani dan jasmani mereka yang lebih mencintai jalan-jalan kesyahidan.

Semoga mereka bertiga ditempatkan didalam golongan para syuhadah.Al Fatehah....

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran