Isnin, 10 November 2008

Akhirat dan Dunia

"Wahai anakku, ketahuilah di kau,bahawasanya barang siapa yang mengejar dunia hanya akan dapat dunia semata tetapi barang siapa yang mengejar akhirat maka dunia itu percuma miliknya...
selagi kamu memiliki dunia maka akhirat itu akan menjauhkan dirinya dari mu...
dan selagi akhirat itu kamu miliki maka dunia itu sentiasa disisimu... ingatlah kalam bicara ini.. dan jadikanlah ia sebagai satu azimat dikemudian hari.."

................................................................................................................................................................

"Wahai akhirat!! aku kasihan melihat kau kerana manusia itu lebih meminati aku dari kau wahai akhirat...
aku sentiasa dapat membahagiakan manusia mengikut kehendak dan perencanaan mereka sendiri... andai mereka mahukan kebebasan maka aku adalah pilihan yang tepat mengikut fikiran mereka... dan sudahlah menjadi tugasku untuk menggembirakan mereka... aku hairan!!! mengapa mereka tidak memilih kau wahai akhirat?!.. atau kau tidak menjalankan tugas sebaik mungkin untuk menarik mereka kembali kejalan yang benar?!!"

"Wahai dunia adikku, aku sudah berusaha sedaya upaya untuk mengajak manusia ke arah diriku.. namun kau juga pilihannya... memandangkan kau itu adalah zahir maka mudahlah manusia itu nampak akan kejelitaan kau wahai dunia adikku... sedangkan aku!!.. kecantikkan ini tidak dapat dilihat mereka... andaikata mereka dapat melihat kecantikkan ini.. sudah tentu akulah pilihan mereka.."

"Benar wahai akhirat kakakku.. kau terlalu cantik.. malah aku sendiri ada sedikit cemburu kepada kecantikkan yang kau miliki... dah atas sebab itulah aku pelik bin ajaib bila memikirkan perihal manusia yang tidak tahu membezakan kecantikkan ku dan kecantikkan mu... "

"tidaklah perlu pelik bin ajaib wahai adikku... tidakkah kecantikkan ku dan kecantikkan mu itu milik Allah penguasa alam ini?! alangkah baiknya kita sama-sama melaungkan pujian ini terhadap pemilik kecantikkan yang sebenar.."

Maka akhirat dan dunia bersama-sama melaungkan kebesaran Allah.
'Allah Hu Akhbar''Allah Hu Akhbar''Allah Hu Akhbar'

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran