Khamis, 13 November 2008

Impianku

Aku tidak mengimpikan kemewahan namun aku impikan kesederhanaan..
Aku tidak mengimpikan kekayaan namun aku mengimpikan keperluan seadanya..

Aku teringin memiliki sebuah syarikat yang perniagaannya dijalankan bukan dasar keuntungan semata.. tetapi niat atas keuntungan adalah untuk berkongsi bersama dengan orang-orang yang berhak memilikinya.

Andai aku memiliki segalanya.. Madinah dan Mekah adalah kunjungan wajibku setiap tahun.
Menyerahkan diri pada yang esa atas kenikmatan yang sementara ini.

Mungkin Allah mendengar kalam bicara hatiku ini yang aku harapkan kejujurannya tetap utuh sampai bila-bila.Dan atas kalam bicara hatiku inilah Allah anugerahkan ilham untuk menjalankan perencanaan secara spontan tanpa draf pelan.

Dan aku bersama adik iparku yang merangkap sahabat pengajianku telah menubuhkan satu syarikat NH Resources... bersama-sama berganding bahu adalah sahabat ku seperti Rosli dan ZZ serta Rahmat.Kami berlima berikrar janji untuk melaksanakan impian ini.
Impian untuk semua.Bukan impian peribadi.

Semoga Allah merestui impian ini.
Alhamdulillah setakat ini, syarikat ini sudah mula bergerak tanpa modal.Dan projek pertama telah terlaksana dengan jayanya.Alhamdulillah.Aku hanya mengambil sedikit imbuhan usaha dan selebihnya aku masukkan kedalam tabung syarikat.
Dan projek kedua sedang berjalan.Kerja-kerja kami serahkan kepada Rahmat dan Dol untuk melaksanakannya.

Rosli kini sedang menanti kelahiran anaknya yang keempat.Semoga munculnya cahaya mata itu akan bersinarlah sumber rezeki syarikat kami ini.Semua sahabat-sahabatku gembira didalam situasi mereka.. yang didalam kesesakkan dan kerumitan ujian kewangan namun kepasrahan menjadi satu azimat untuk lebih rhedo didalam perjalanan menuju yang satu.

Aku lihat Dol kini bahagia disamping anak dan isteri... ZZ pula mula menggorak langkah didalam dimensi yang berbeza bersama keluarganya.. dan ternyata dia juga mula alami saat-saat bahagia walau pada ketikanya taufan melanda.. Rosli semakin bijak didalam percaturan ilmu..
dan Rahmat yang telah kami hilang ikatan persahabatan sekian lama telah kembali dengan keceriaan baru.. semoga mereka semua dikasihi Allah hendaknya.

Dan aku... aku memerhatikan mereka dari kejauhan pandangan... airmata yang mengalir,sebak didada dan tidak ternyata kegembiraan dihati ini walaupun ada kedukaan disudut hati..
adakah mereka masih mengingati aku sebagai seorang sahabat mereka... insya'allah..
aku tidak mengharapkan apa2 dari mereka kecuali sebuah kesucian menuju bersama-sama kehadrat rabbul Haq...

hanya aku seorang yang masih menumpang kasih terhadap seorang cucu yang di angkat sebagai anak sendiri.Aku akui Allah lebih memahami diri ini.... aku tidak mahu meminta lebih-lebih dari Allah yang maha mengetahui.. kerana sudah terlalu banyak kenikmatan yang Allah berikan kepadaku.. kadangkala aku malu untuk bermohon...
dan perlukah aku mendustai kenikmatan yang telah diberikan kepadaku selama ini sehingga meminta-minta lagi kenikmatan cahaya mata???
Perencanaan Allah itu lebih hebat dari perencanaan hamba-hambanya...

Aah! kadangkala kita ini adalah hamba.. kadangkala kita ini adalah Kekasih.. dan kadangkala kita ini bukan hamba dan kekasih....!!!
aku mengerti perjalanan masih banyak likunya... semoga aku tabah melalui perjalanan ini sehingga kepenghujung hari aku duduk didunia mega ini.
dan aku harap bila di penghujung hari, aku boleh tersenyum puas sambil berkata,
"sudah lama aku disini dan aku puas melayari perjalanan ini dan sudah sampai masanya aku menemui kekasih yang sebenar-benarnya.. Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah.. segala pujian bagi Allah yang maha berkuasa... "

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran