Khamis, 25 Mac 2010

Hijrah

Pagi itu aku datang awal ke pejabatku di Kelana Jaya.Setelah minum pagi bersama teman-teman di Fariz Maju, aku pun masuk kedalam pejabat seperti rutin hari biasa.
Aku rasa hari ini seperti lain dari biasa.Suasana yang hambar didalam pejabatku.
Aku melihat teman-teman sepejabat mula menumpukan kerja masing-masing berhadapan dengan komputer.Ada yang 'update data' didalam komputer, ada yang sedang melayan pelanggan melalui telepon malah ada yang sedang membaca akhbar secara online.

"Yahya!! ada call dari Zawany...!!" jerit satu suara ditempat lama patition aku.

"oo ok.. sat, aku datang.." aku bangun dari dudukku untuk ke tempat patition lamaku.Sebenarnya line telepon aku diguna pakai oleh temanku Mohd Azam.Aku tidak bawa nombor phone tersebut ke patition baru.Ini bermakna di tempatku tiada phone kerana ada masalah teknikal.

"Assalamualaikum kak wany..?" aku menggapai gagang telepon dan berbicara dengan kak wany.Kak Wany adalah kerani HR yang menguruskan hal pekerja diunit kami.

"Ha.. Yahya, hang ada mohon pertukaran ke?" kak wany menyoal aku.

"benarlah kak wany.. saya ada mohon pertukaran ketempat lain." balasku.

"Tahniah kerana hang akan report duty di tempat baru pada 1st April nanti di Bukit Petaling.." Kak Wany memberikan berita gembira kepadaku.

"Betul ke Kak Wany?, alhamdulillah.."

aku tidak tahu berita ini benar-benar menggembirakan aku atau pun tidak.
Dari satu sudut aku benar-benar gembira kerana akan berhijrah kesatu tempat yang lain.Namun dari satu sudut lain.. aku berasa akan kehilangan teman-teman sepejabatku ini yang telah bersama denganku hampir 10 tahun.

Namun aku harus berhijrah... kerana Rasullullah SAW juga pernah berhijrah dari Mekah ke Madinah.

aku tidak tahu situasi ditempat kerja baru serta karenah teman baru nanti..
Namun itulah satu cabaran bagiku didalam unit baru nanti.

Sesungguhnya Allah tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya kecuali hamba-hambaNya sendiri yang menzalimi diri sendiri.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran