Isnin, 8 Mac 2010

Balik kampungku

Akhirnya aku dapat jua meluangkan masa untuk kembali kekampung halamanku di Muar Johor.Aku terus ke rumah kak long kerana mak ada disitu.
sampai di rumah kak long, mak cukup ceria menerima kepulangan anak lelaki bongsunya.. siapa lagi kalau bukan aku hehehe.

Mak buat-buat sehat walaupun pada hakikatnya mak tidak berapa sehat demi menggembirakan anak dan menantunya.tak sampai beberapa minit aku duduk di kerusi.. linda anak saudaraku iaitu anak kak long datang bersama anak dan suaminya untuk ziarah atok(mak aku ler).
dapat gak anak aku punya teman dari anak-anak linda.lebih kurang tak sampai 2 jam, linda minta izin balik ke Melaka.Linda selisih dengan Abg Uda..
Abg Uda jumpa dengan mak.
aku pun dah lama tak jumpa abg uda.. walaupun rumahnya dekat dengan rumah aku di selangor.

apa lagi bila berjumpa,seperti biasalah kami berborak sakan pasal ilmu agama.
lepas tu kak lang pun datang... abg adam juga datang malah Hj Saleh serta Hajah Puziah juga datang.Riuh sakanlah kami semua.
Di wajah mak kelihatan kegembiraan yang amat sangat melihat keletah anak-anaknya.. walaupun sudah dewasa masih lagi bergurau senda.
itulah kami... apabila berjumpa segala sengketa pasti lupa.. yang ada hanya satu hati.Inilah kekuatan sebuah kekeluargaan.
esoknya aku pergi kerumah abang ngah.. lihat anak Helmy.. lelaki dah!!
tapi anak ini bukan calang-calang anak kerana di cuping telinganya jelas tertera kalimah Allah.. Subhanallah!!..
Beruntunglah Helmy.. anak sulungnya perempuan mempunyai otak yang geliga sehingga belajar di sekolah cina pun boleh dapat no 1.
anak keduanya dihantar tahfiz walau usia 6 tahun.

Bila dah jumpa abg ngah.. biasalah.. cerita ilmu pasti menjadi pokok utama kami.bukannya mudah nak berjumpa dengan dia.Lepas tu aku pi jengah rumah pusaka abah yang diduduki oleh kakakku(hjh Puziah dan suaminya Hj salleh).Borak sakanlah kami.
abg ngah pun ikut sama lalu diperjelaskan lagi bab ilmu dalam solat seharian kita.
alhamdulillah. Lepas tu, bila abg.ngah balik... kami pun bermuzakarah dan aku pula memperjelaskan lagi mengenai Al Fateha yang aku dapat di madinah.
Abg Salleh sudah mengalirkan air matanya.

Masa aku memperjelaskan alfateha di rumah kak long semalam.. kak ros juga mengalirkan airmatanya.. Abg Adam biasalah lah.. meletup saja.
tapi itu semua menunjukkan betapa beratnya surah AlFateha untuk kita bawa didalam solat wajib kita.Bukan mudah nak baca.. dan bukan mudah nak menghayatinya..
bila dah tahu dan merasainya.. maka tiada lah hati tertahan sebak.. maka mengalirlah air selaju air gunung yang mencurah.

aku amat gembira apabila aku dapat laksanakan tanggungjawab yang di amanahkan olehNya kepada sahabat dan ahli keluargaku...

Betapa aku bersyukur kehadratMu ya Allah!!!
Alhamdulillah!!!

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran