Khamis, 18 Februari 2010

Alhamdulillah

Alhamdulillah...

Betapa bersyukurnya aku kehadrat illahi.. dengan adanya matahari, aku dapat melihat waktu siang dengan jelas.Melihat kehijauan pokok.Melihat suasana kehidupan di mukabumi ini dengan kefahaman dan kejituan.Dan yang terpenting dapat menggunakan sifat pinjaman ini untuk menerokai penghayatan ilmu.

Alhamdulillah... betapa aku bersyukur kepada Mu Ya Allah..!!

Dan dengan adanya bulan, aku dapat melihat keindahan malam.Dimana mukabumi tidaklah sejelas pada waktu siang.Suasana lebih sepi berbanding keriuhan pada siang hari.
dengan samar cahaya bulan aku dapat merasai kesejukan.Betapa aku ini kerdil disisi Mu wahai Allah rabbul Izzati.

Sabtu yang lepas, aku menyambut tarikh kelahiran cucundaku(anak kepada nurul dan saad)..Nurul adalah anak saudaraku. sempat juga ke alamanda untuk membelikan sedikit ole-ole buat Asraf.

sampai dirumah kak chik, aku lihat abg uda,dollah dan beberapa lagi sedang membaca doa selamat.
aku duduk disamping dollah serta wak dan abg mus.
Tiada yang istimewa dalam majlis ini.Cuma dapat melihat keriangan di wajah asraf anak Nurul.

Dollah pun bercerita bagaimana dia telah dapat ilmu fateha dari Kak Chik.
Alhamdulillah...

selesai sahaja majlis.. mereka semua pulang dan tinggal aku bersama kak chik serta anak dan isteriku.
Nurul yang perutnya sedang membulat sibuk membersihkan ruang tamu.
kak chik sempat berbicara ilmu denganku.Menceritakan bagaimana dia membuka ilmu fateha kepada dollah dan rina serta abg uda.

Abg Uda tak sempat bermuzakarah pada waktu lalu bersamaku.
Ketika Kak Chik membuka ilmu fateha kepada Dollah.. Dollah sudah tidak dapat menahan sebak didada lalu menangis.Dan ia diikuti Rina.Alhamdulillah.
aku bersyukur kehadrat Mu.. kerana itu membuktikan mereka akan diterima oleh Mu Wahai Allah Rabbul Izzati.Diterima sebagai hamba yang dikasihi.. insya'allah.
Tapi pengesahan itu hanya boleh dibuat didalam solat sahaja.

Tiada manusia yang boleh mengesahkan kita ini hamba Allah kecuali Allah sendiri mengesahkannya.Sebab itu betapa pentingnya solat pada jiwa umat Muhammad.

Selain itu kak chik bercerita lagi.. dia juga ada buka sedikit bab ilmu fatehah kepada Abg Uda. Sedikit sebanyak Abg Uda faham betapa pentingnya Fatehah.

Ar Rahman Nir Rahim...

Sesungguhnya KAU lah yang Maha pengasih dan Maha Mengasihani hamba-hambaMu Ya Allah.
Kau lah yang mengasihi aku dan yang lain.Tanpa Kau.. aku tiada punya apa-apa daya Ya Allah.
Sesungguhnya aku ini La Haulawala Quwataillah Billah...

Wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran