Khamis, 11 Februari 2010

Nasihat Sahabat

Alhamdulillah.. sepanjang aku kembali dari tanah haram.. hanya sekali aku sempat bermuzakarah... itu pun bab Fatehah yang aku dapat semasa di Madinah.Alhamdulillah.
Aku tidak mahu mengulas bab ini... cuma.. aku lihat sahabat2 aku sering leka dengan dunia mereka.Memang ada antara mereka yang menghayati ilmu namun kebanyakkannya ilmu itu yang menghayati mereka hehehe..

Mereka tidak faham apa itu buat baik.. dan buat jahat... atau buat benar.
Ramai manusia suka buat baik daripada buat benar.
Baik tidak semestinya benar!..
tapi kalau benar sememangnya benar!

Lie.. dia suka buat baik... tapi takut nak buat benar...
Dol.. setakat ni dia jalan dengan perjalanan ilmu.. walaupun kami jarang berhubung.
ZZ... teramat jauh sekali... kosong.. tak ada keyakinan diri.

aku sebenarnya dah malas nak bermuzakarah lagi... dan malas nak berkongsi ilmu.. kalau berkongsi pun hanya dengan orang yang benar2 menginginkan kebenaran sahaja.
yer.. inilah kebenarannya..
tidak boleh lagi sewenang-wenangnya menabur intan berlian seperti tabur jagung kepada ayam2.tidak lagi!..


kalau dulu seharusnya... tapi kini itu semua tidak boleh dipraktikkan.
terpulang kepada iman masing-masing.kerana aku juga masih didalam perjalanan.
aku harus dan wajib membetulkan diri aku sendiri dari membetulkan orang lain.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran