Selasa, 13 Oktober 2009

Tetamu Allah (2)

Semalam aku ke TH cawangan Putrajaya untuk serahkan passport antarabangsa(PMA) kepada wakil TH.
Sebelum tu(hari sabtu) aku bersama kak chik serta isteri dan anakku pergi ke Maju Junction di jalan TAR(sebelah bangunan Mara). aku sampai jam 8 pagi.. aku lihat tiada orang.. bila aku sampai ketempat yang dituju.. sekali tengok.. ramainya orang sedang beratur di kaunter Haji. aku di suruh pergi ke tingkat 17 untuk ambil suntikan Influenza A. sampai di tingkat 17 dah ramai menunggu.aku ambil giliran.ambil giliran pun dah macam kat pasar borong jual ikan.berebut-rebut.aku dah malas nak ambil dah.Isteri aku lah yang bertungkus lumus utk ambil angka giliran. aku dapat no 341 dan kak chik dapat no 446.. lepas tu aku turun pi minum pagi dulu. Doktor pun belum sampai. Jam 11 aku naik semula dan beratur ambil barang hadiah dari pihak penaja TH. aku dapat beg dimana dalam beg tersebut penuh dengan perubatan. aku beli sarung beg. (pinjam duit kak chik sebanyak RM67) al maklumlah gaji tak masuk lagi. Lepas tu angka giliran aku pun sampai dalam jam hampir 12tengahari.
aku register untuk di isi oleh pegawai TH kedalam kad rawatanku.Lepas tu pi jumpa dokter untuk 'tandatangan' didalam kad tersebut dan terus ke tempat suntikan vaksin.

masa kena cucuk tu.. tak adalah sakit tapi bila lama kelamaan tempat suntikan terasa sengal dan sakit. tak seperti vaksin miningitis.. cepat baik. tapi vaksin influenza memang sakit hingga 2 hari.

sekarang, passport,gambar untuk visa, suntikan 2 vaksin telah pun selesai.Aku menunggu saat-saat penerbangan sahaja. Dijangka aku dan kak chik serta kak puzi dan abg salleh akan bertolak pada 18hb November 2009.(bulan depanlah).
tak sabar rasanya... tak sabar nak lakukan ibadah haji.. walau pun ada sedikit gusar kerana ujian dan gelora ibadah haji agak besar. Namun aku harus pasrah didalam lakukan ibadah tersebut.

Semoga Allah dapat menerimaku.. insya'allah.

Kadangkala aku termenung melihat suasana kerja ku(ofis).. melihat rakan-rakanku.
melihat isteri dan anakku. Anakku pula tidak sihat dan muntah-muntah semalam. Pagi2 dah tanya ayah pergi mana(pergi keje ler sayang!)
cam mana kalau sebulan atau selama-lamanya? Aku serahkan kehadrat Allah jua.

Aku yakin Haji adalah satu pengorbanan besar seperti mana peristiwa Nabi Ibrahim meninggalkan Siti Hajar di padang Pasir bersama anaknya Nabi Ismail.
Allah pasti menjaga sepeninggalan kita.. insya'allah.

Ya Allah! tidak sabar rasanya untuk menemui Mu... menjalankan tanggungjawabku sebagai umat Muhammad...

Labaikkallah!!

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran