Selasa, 20 Oktober 2009

Nikmat sakit

17hb dan 18hb Oktober 2009(Sabtu dan Ahad)

Ermm.. baru2 ni aku balik kampung berjumpa sanak saudara.. jumpa Abg Ngah dan 2 orang bakal Haji..
berborak sakanlah aku hehehe..
bila dah jumpa abg salleh dan kak puzi.. mestilah kami bercerita perasaan kami ketika mendapat berita menjadi tetamu Allah... berbagai perasaan mengikut hati naluri masing-masing.Ada menangis, ada sebak ada termanggu-manggu..

apa-apa pun memang kami merasai perasaan gembira yang amat sangat.

dalam masa sama aku pula dok sakit kat punggung huhuhhu..
lalu hari ahad tu aku yg di bantu abg ngah pun ambillah pucuk jambu batu dan putik jambu untuk di rebus dan di minum oleh aku. bukan itu sahaja.. ia akan direbus dengan akar pokok jambu serta kulit dahan sekali.. masa nak ambil akar pokok tu.. aku gunakan parang.. dalam asyik leka meracik akar tu.. apa lagi.. zass terkena jari telunjuk kiri aku.. uwarghhhh.. sibbaik tak putus uawarghhh..
aku panik juga lah.. tapi tak sakit cuma darah mengalir banyak. aku pun masuk kedalam pi kat sinki sambil jirus dengan air paip.. darah terus mengalir. aku baca 'tabatyada'.. dan tekap kat darah tersebut.. sambil isteri tersayang aku jiruskan minyak gamat kat luka tu.. dalam gak luka tu.. abg.salleh ambil kapas dan tekap kat luka sambil balut dengan plaster warna merah. so siaplah jari aku dibalut oleh pakar2 perubatan dari Hospital Kampung Tengah hahaha..

aku tak derlah rasa sakit sangat.. lepas tu sambung borak. emak pulak sedang asyik mentelaah buku novel aku.. lom habis lagi.. rajin juga emak baca novel didalam usia 80-an tu.Tabiklah kat emak.

memandangkan aku bakal jadi tetamu Allah tahun ni.. maka cerita semua berkisar pengalaman2 abg2 dan kakak2 aku yg telah pergi menjadi tetamu Allah sebelum ni.
semua cerita memang ditakut2kan hahaha.. apa lagi kami berempat pun jadi lagi suspen... Memang tugas Haji lebih berat dari tugas melaksanakan ibadah Umrah terutama kami semua buat Haji Ifrad.
tapi itulah dugaan yang harus kami tempuh.
Insya'allah kami akan tempuh dengan tenang.

aku pun bersiap2 nak balik semenyih.. emak nak pi rumah kak long kat tanjong sambil mengajak kami makan rojak petis dan ABC di tanjong Mas.. kami pun dengan 3 biji keta.. pergilah ke Tanjong Mas utk menyantap makanan rojak petis Muar dan Mee Bandong.Abg Ngah satu keta, Aku satu keta dan kak long satu keta.
lepas makan, aku pun bersalaman dan berpeluk arab dengan family sebab aku nak balik semenyih dah.. lagipun esoknya aku ada kursus haji di Menara TM.

16hb Okt 2009(Jumaat)

jam 4.30 aku dah keluar untuk pergi ke Jamuan Raya TM di Menara TM.
aku pergi bersama Fariz.. oleh kerana Fariz dah jumpa buah hatinya.. tinggallah aku keseorangan.aku tak makan banyak pun.. malas nak beratur.. aku ambil makan yang berdekatan aja..
ketika aku nak balik.. Hj Ucop ternampak aku.. apa lagi.. panjanglah cerita.
ada sorang kawan Hj Ucop menghampiri kami.. setelah kawannya tahu(en Hazami) aku nak pi haji tahun ni.. maka dia pun ceritakan pengalaman ketika di padang Arafah pada kami.
ketika waktu asar ke Maghrib di padang arafah.. dia ternampak tulisan Muhammad dan Allah di langit.Tulisan Muhammad cukup bersinar.sedangkan tulisan Allah itu agak kelam.
maka aku pun menyoalnya.. apakah perasaannya ketika itu..
dia kata kalau diberi pilihan antara Muhammad dan Allah ia akan memilih Allah.
dan aku soal lagi.. agak2 kenapa tulisan Allah itu kelam..
dia menjawab.. Allah itu tidak boleh di lihat..
ermm..

aku pun memberi pendapat aku.. tidak mampu kita bertemu Allah tanpa Muhammad.
sesiapa yang nak mengenal Allah dan nak mencari Allah, tidak mampu mendapatkannya tanpa Muhammad.
dalilnya.. aku berkata lagi.. ketika di Yaumil Masyar.. siapakah yang harus kita cari? Allah atau Muhammad?
dia menjawab.. Muhammad.
maka untuk mencapai ke hadrat Allah.. hanya Muhammad sahaja yang boleh.. kerana Muhammad itu adalah Habibullah(kekasih Allah).

dia terdiam.. tangan dan bulu roma aku dah menegak hehehe... dada aku dah sebak semacam jika bercerita perihal wukuf.. lalu aku minta izin mengundur diri untuk balik.. kalau lagi lama.. maybe air mata dah berjurai huhuhu..

wassalam.




Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran