Rabu, 14 Oktober 2009

semakin dekat

Assalamualaikum buat sahabat semua...

sojak 2 monjak ni... aku sering bermimpi bertemu arwah abah...
semakin nak sampai waktu pi haji.. semakin kerap aku bertemu arwah abah dalam mimpi..
adalah sedikit ilmu nak pi haji ni.. tapi semua dalam bentuk kiasan.

dulu semasa baru-baru dapat ilmu tafsir mimpi... rajinlah jua aku tafsir mimpi ni.. tapi bila dah selalu orang asyik tanya pasal mimpi.. aku maleh nak tafsir lagi.. bukan apa.. kalau tafsir tu asyik tepat jek.. maka ia akan menimbulkan ketabsuban orang pula.. dan bertambah parah apabila iman didada goncang akibat egois atau dabik dada.. tu yang punah harapan untuk mengekalkan nawaitu ke hadrat Allah tu..

jadi sojak aku tak ambil kisah lagi ilmu tafsir mimpi tu... aku dah sukar nak tafsir mimpi2 lagi... dan apabila aku bermimpi tentang arwah abah.. aku dah tak tahu nak tafsir hehehe.. bagi ku.. apa pun terjadi.. yang aku tahu.. hati ku tetap kehadrat Allah..

tentang mimpi aku tu.. biarlah ia menjadi satu cerita dongeng sahaja.. dan biarlah ia kekal rahsia... kerana aku dah tak mau tafsir-tafsir lagi kecuali di saat memerlukan untuk diriku sendiri.kalau mimpi orang lain tu.. tafsir sendirilah..

aku dah tak sabar nak terbang ke Mekah.. menjalankan tanggungjawab ku sebagai umat Muhammad SAW. dan sojak 2 monjak ni aku seringkali dibangkitkan dimalam hari.. cuma hati dan diri aku jek masih degil untuk bertahajud malam.. uwarghhhh..
dah lama tak buat solat tahajud ni. tapi yang pasti aku akan buat juga.

AlQuran pun baru surah ke 21.. sojak rhamadan hingga kini dok sangkut kat surah ke 21 tu. bila lah nak habis. maybe aku khatam AlQuran tahun ni di kota Mekah agaknya.. insya'allah.Tapi kalau boleh nak habis before pi sana lah.

Sabtu ni aku nak balik kampung sat bertemu abangku yang banyak menurunkan ilmu agama padaku.. nak minta nasihat mahu pun pengalaman dia maso pi haji dulu.dan yang ponting nak tahu variasi ibadah ketika wukuf.. sobabnya maso wukuf tiada ibadah khusus buat umat Muhammad SAW. manolah nak ada ibadahnya kalau wukuf tu pun maksudnya terhenti.

masa wukuf ini ada rahsianya ketika kita nak mati nanti..(haji itu perjalanan terakhir kita).

tak apa.. nanti masa balik kampung nanti.. insya'allah aku dapat ilmu tu.. dgn izin Allah jua.

ermm.. sebonarnya.. persiapan pi haji(peralatan) masih lom buat apa lagi..
kain ihram ado yang lamo punya.. aku nak beli lagi satu jek lagi.
semoga urusan ku nanti akan dipermudahkan Allah.

Oooo aku amat merindui Mu Ya Allah..!!!..

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran