Rabu, 31 Disember 2008

Ilmu

Aku berbicara lagi...
Didalam perjalanan menuju kehadrat yang esa... kita pasti akan menemui berbagai-bagai persimpangan.. dan persimpangan itu akan kita timbang dengan akal fikiran selaras apa yang Allah telah anugerahkan kepada kita.Didalam pertimbangan itulah kita akan memulakan perjalanan setiap kali menemui persimpangan.

Bukan mudah untuk kita merealisasikan segala impian atau amanah yang telah diberikan kepada kita.Didalam berjuta-juta roh di alam sana.. maka roh kita telah terpilih dan diangkat sebagai khalifah dimukabumi ini... untuk apa?!
lantas apakah kita tidak merasa sedikit bangga?! menjadi seorang manusia dan diangkat sebagai khalifah?!!

Namun.. untuk apa Allah memilih roh kita ini dan mengutuskan sedikit ole-ole ke muka bumi ini?!apakah ole-ole yang Allah sertakan pada diri kita itu tidak terlalu enak untuk dinikmati?!..
atau ole-ole itu telah mengaburi mata sehingga kita terus ditenggelami nikmat??
apakah ole-ole itu??

Roh kita ini di beri pakai dengan pakaian yang cukup cantik apabila memulakan era baru sebagai penghuni bumi.pakaian itu terlalu halus ciptaannya malah zahirlah pula.
dan diantara pakaian itu diberi 7 ole-ole untuk kita menikmatinya disepanjang perjalanan kita ini didalam penanggungan amanah.

dan ole-ole itu bukan boleh dinikmati seperti kita memakan kuih apam atau karipap... setelah makan terasa kenyang dan tertidur lena sehingga bangun masih terasa lapar kembali.. bukan itu...
kerana tanpa ole-ole ini,mana mungkin kita dapat merasai apa jua kenikmatan sebagai seorang khalifah...mana mungkin.
dan ternyata manusia itu mudah bangga diri.. lalu setelah sekian lama menikmati ole-ole pemberian Allah lantas manusia itu alpa dan leka lalu lalai didalam kenikmatan buatan sendiri.

cukuplah sedikit perbicaraan pada hari ini.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran