Selasa, 23 Disember 2008

Dunia menuju kehancuran

Tiada kata seindah bahasa... tiada rupa seindah wajah... tiada dunia seindah akhirat..

Ah! dunia...
semakin aku berada didalam perjalanan di dunia ini.. semakin aku dapat melihat kerakusan diri manusia yang berlumba-lumba atas kehendak dan kepuasan diri sendiri...
keangkuhan dan kebiadapan terhadap tatasusila manusia itu sendiri.

Perang umpama menjadi darah daging buat manusia yang tamak haloba...
yang berkuasa harus menunjukkan kekuasaan sehingga melebihi batas-batas kemanusian itu sendiri.. Ajaran AlQuran hanya indah disurah-surah didalam 30juzuk... dan hanya indah disaat kalam mengalunkan bunyinya... hanya seindah itu sahaja bagi sajian halwa telinga.
Tiada penzahiran langsung apa yang terkandung didalamnya.Mengapa?!!
kerana manusia itu angkuh apabila sudah selesa berada didalam kesenangan sehingga lupa segala ajaran didalam AlQuran itu harus diterjemahkan melalui perbuatan..

Lihatlah negara ini... negara Islam disamping penghuninya berbilang kaum dan bangsa... dan dimanakah keislaman disebuah negara Islam yang tidak mengamalkan ajaran Islam yang terkandung didalam AlQuran.. kalau pun ada.. hanya tidak sampai setengah ajaran itu di adaptasikan didalam penzahirannya..
maknanya Islam cacarmarba... Apabila dibicarakan hukum yang terkandung didalam AlQuran.. mereka lebih berbangga dengan hukum buatan manusia.Na'uzubillah.
Mengapa ini berlaku? tidakkah mereka nampak kewajaran hukum yang ada didalam AlQuran itu?atau mahu hukuman yang lebih berbisa didalam liang lahat?

Islam itu sempurna seperti didalam wahyu yang diperturunkan Allah kepada Nabi Muhammad.Islam sudah sempurna.tetapi yang tidak sempurna itu adalah diri pengamal Islam itu sendiri kerana sentiasa berdolak dalik perihal keislaman walaupun berada didalam jarak pengukur negara Islam.
Tiada alasan yang munasabah kerana semasa pemerintahan Nabi Muhammad di Madinah.. masih terdapat bangsa lain yang bukan Islam ketika itu masih boleh menerima hukum-hukum AlQuran.Tetapi kini tidak.. orang Islam sendiri tidak mengangkat AlQuran itu ditempat yang lebih tinggi.. mana mungkin orang yang bukan Islam boleh melihat AlQuran itu sebagai mukjizat bagi umat Nabi Muhammad.

tepuk dada tanyalah keimanan diri masing-masing.
Ah!! dunia menuju kehancuran.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran