Selasa, 14 April 2009

Kemalangan

Semalam pagi aku dikejutkan satu berita yang benar-benar menyayat hatiku.isteri ku call dalam keadaan sebab menyampaikan satu berita kemalangan bas di Rawang Selangor.
Antara mangsa kemalangan tersebut adalah adik sepupu isteriku yang aku panggil dengan nama Zikri.Nama sebenarnya adalah Mohd Yusril Zakaria.

Dulu......
"Zikri seronok menjadi sebahagian dari keluarga along.. "

"Zikri benar-benar sayangkan Nurul.. tolonglah zikri along..."

"Sahabat Zikri sama macam along yang tahu serba sedikit bab ilmu tauhid.."

itulah antara kata-katanya ketika waktu dahulu.. ketika saat aku bersamanya bagaikan adik dan abang. Malah aku adalah tempat rujukan nasihat baginya.Ketika dia serba salah untuk menerima panggilan kesebuah maktab, akulah yang memberikan peransang kepadanya. Malah ketika interview, akulah yang memakaikan tali leher kepadanya.
Betapa akrabnya aku dengan arwah zikri.Namun... apabila sesuatu peristiwa telah terjadi,perhubungan kami jadi longgar.

ceritanya begini.......................
Arwah Zikri mengenali anak saudaraku(Nurul) lalu terbitlah rasa kasih dan sayang antara mereka.
perhubungan arwah zikri dan anak saudaraku dihalang oleh ibubapa arwah zikri.Ibu Zikri atau aku panggil Ngah tidak suka perhubungan antara anaknya dengan anaksaudaraku.

Maka terjadilah satu konflik keluarga.Aku dan isteriku tersepit ditengah-tengah antara mak saudara(sebelah isteriku) dan kakakku(ibu nurul).
Ibu Zikri memang berkeras dengan keinginannya agar perhubungan antara zikri dan nurul diputuskan. Aku menasihati kakakku serta anak saudaraku agar putuskan sahaja hubungan mereka berdua.Zikri pula merayu kepada ku.
Dalam masa yang sama, Nurul mempunyai seorang kawan yang lain lalu Nurul menerima kehadiran kawannya bagi mengelakkan hubungannya dengan arwah zikri.

Arwah Zikri cukup hampa dan aku hanya mampu menasihatinya sahaja.Setelah Nurul bernikah, maka Arwah Zikri juga bernikah dengan seorang gadis yang meminatinya iaitu Farah.Dan kini mereka mempunyai seorang anak lelaki sementara Nurul juga mempunyai seorang anak lelaki.

Perhubungan aku dengan keluarga arwah zikri agak dingin sejak peristiwa yang lalu itu.Dan Arwah zikri jarang bertemu kami lagi sehinggalah semalam kami mendapat berita yang menyayatkan hati.

Arwah Zikri terlibat dalam satu kemalangan di Lebuhraya utara-selatan di kawasan Rawang.
Arwah meninggal dunia ditempat kejadian bersama 5 orang lagi mangsa kemalangan tersebut.
Mmmm.. aku agak terkilan kerana sejak arwah menikah dan mempunyai anak, arwah tidak pernah mengunjungi kami.Namun begitu,arwah sempat mengirim sms setiap kali menjelang hari raya.Arwah seorang budak yang baik dan alhafiz.Rajin bersolat dan mengaji AlQuran.
Mungkin ini sudah takdir baginya yang meninggal dunia di atas jalanraya.

Semoga Arwah Zikri atau pun Mohd Yusril di tempatkan dikalangan orang-orang mukmin di alam sana.

Al Fatehah!!.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran