Selasa, 26 Mei 2009

Bunga Cina Putih

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua...

Alhamdulillah aku diberi peluang yang amat luas untuk menerokai alam ini.. walau pun aku tidak mampu menyelusuri keseluruhan alam buana ini.. namun aku tidak akan persia-siakan peluang yang ada ini... insya'allah!!

Aku teringin mencari Bunga Cina Putih... mengikut kata orang-orang tua, bunga dan akarnya banyak khasiat.Niat di hati untuk menanamnya.
aku bersama isteri tersayang serta Afiq pergi ke kawasan pasar Semenyih.Dan kebetulan di situ ada orang menjual pokok-pokok bunga.
Isteriku merapati jurujual seorang wanita melayu yang pertengahan umur.Dia mengenalkan dirinya sebagai Kak Ros...(kak ros bunga).

Isteriku : Kak.. Bunga Cina Putih ada tak?
Kak Ros : dah habislah... tapi kalau di rumah adalah... Err.. kalau adik nak cepat.. adik boleh pergi ke Tesco Semenyih.. didepan Tesco Semenyih tu ada anak akak jual disana.. rasanya ada satu pokok yang tinggal...
Isteriku : kalau macam tu saya akan kesanalah..

dalam masa yang sama isteriku mengambil nombor telepon kak ros.Isteriku sempat juga membeli satu pokok halau nyamuk .

setelah berbasa basi, aku dan isteriku pergilah ke Tesco Semenyih.
Alhamdulilah dapat juga melihat pokok yang kami cari tu cuma bunganya tiada...huhuhu..

aku dan isteriku membuat keputusan untuk pergi kerumah kak ros pada waktu petang.Oleh kerana kami di Tesco sudah waktu tengahari maka aku pun balik lah kerumah dulu.
sempat gak layan movie di HBO hihihik.

aku melayan karenah anak ku di rumah... sejak berusia 5 tahun ni.. terlalu banyak soalan yang hendak disoalnya...

lebih kurang jam 5 petang aku,wife serta anakku pergi ke rumah Kak Ros yang terletak ke jalan semenyih menuju arah bangi.menjajau juga kami mencari arah tuju.
akhirnya kami jumpa juga rumahnya.
kami disambut suaminya yang agak peramah.Kerja di Jabatan Pertahanan Awam di Putra Jaya.
Abg Nordin kalau ikut kaca mataku adalah seorang yang dikatakan beriman jugalah.. tak seperti aku ni hahahaha...
1st time aku melihat bunga cina putih yang kami cari... warnanya sudah tentulah warna putih.baunya seperti bau bunga cempaka.wangi lah tu...

kami dapatkan sedikit akar bunga tersebut... nak buat apa pun tak tahu.. hehehe..
setelah berborak sakan berkenaan bunga cina putih, kami dijemput masuk kerumah..
kami dilayan dengan baik.
Walaupun baru pertama kali kami kerumahnya.. kami berbicara ibarat saudara kandung.
Dalam perbicaraan tersebut, Abg Nordin menceritakan masalah anaknya yang baru pulih dari diganggu makhluk halus... maka panjang ceritalah hahahaha..

aku mungkin punya pengalaman sedikit berkenaan hal seperti itu lalu kami pun berkongsi pengalaman masing-masing..

siapa sangka.. dalam nak mencari bunga cina putih, aku sudah pun dapat seorang saudara dan ilmu pengetahuan.

sekian buat masa ini.



Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran